Twinkle | Digital Commerce

Neckermann vraagt uitstel van betaling aan

2017-11-08
180101
  • 1:31

Omdat onderhandelingen met het personeel niets opleverden heeft Neckermann besloten uitstel van betaling aan te vragen in Duitsland. Daarmee is het voortbestaan van Neckermann.com, de nummer 8 in de Twinkle100, zeer onzeker geworden.

Precies een week geleden liet Neckermann weten dat het geen ontslagvergoeding kan betalen aan 1.380 van de 2.400 Duitse werknemers die hun baan zouden verliezen. Met de verklaring (pdf) vroeg het bedrijf impliciet aan het betrokken personeel om geen schadeclaims in te dienen: 'Diese Klagen sind finanziell nicht kalkulierbar und würden die Existenz des Unternehmens gefährden.'

Reorganisatie afgesteld
Omdat er toch claims leken te volgen zei eigenaar Neckermann prompt dat de geplande reorganisatie zou worden afgesteld. Maar dat zou een zeker einde van Neckermann inluiden en daarmee ook de ruim duizend overige werknemers treffen. De top van het bedrijf voerde de afgelopen dagen daarom gesprekken met werknemersorganisaties over ontslagvergoedingen, maar eigenaar Sun Capital ging niet akkoord met de onderhandelingsresultaten.

Persbericht
Hier vindt u een link naar het persbericht dat het hoofdkantoor van Neckermann in Duitsland vanmiddag uitstuurde.

Neckermann.com
Het voortbestaan van Neckermann.com, de naam waaronder de voormalige postorderaar in de Benelux opereert, hangt aan een zijden draadje. In Nederland en België werken ongeveer vijfhonderd mensen bij Neckermann. Volgens reorganisatieplannen zouden al 150 werknemers hun baan verliezen, maar over de overige banen bestaat nu onzekerheid. 'Het is niet per definitie zo dat die nu ook verdwijnen', aldus bestuurder Niels Suijker van FNV Bondgenoten tegen de NOS, 'maar de kans op overleven wordt er niet groter op'.

Uitstel van betaling wordt in ons land in 98 procent van de gevallen gevolgd door faillssement (Wikipedia).
 
Lees ook: