Twinkle | Digital Commerce

Kijkshop lanceert nieuwe website

2017-11-09
104120

Kijkshop heeft een compleet nieuwe website gelanceerd. Nu wil de keten het online productassortiment gaan uitbreiden door middel van dropshipping. ‘We zullen het aanbod eerst verdiepen, dan verbreden’, zegt e-commerce manager Bram Bruijns.
  
Aan Kijkshop.nl was sinds 2006 weinig veranderd, aldus Bruijns tegen Twinkle. ‘Het was niet eenvoudig te zoeken en te filteren en de site was ook niet erg interactief. Aan de achterkant waren verbeteringen aan de beheersomgeving dringend gewenst.’

Ontwerp en PIM
Kijkshop startte in september een project om de site te verbeteren. Daarbij hadden verschillende externe partners hun inbreng. Bruijns: ‘Netvlies maakte een grafisch en functioneel ontwerp. Met Isaac uit Eindhoven hebben we een PIM (product information management, red.) systeem toegevoegd als tussenlaag. Van daaruit kunnen we de site snel verrijken met productinformatie van Icecat, een nieuwe partner. Bovendien kunnen we content nu gedifferentieerd uitserveren naar al onze kanalen, waaronder Vanvoordeel.nl, de zuilen in onze fysieke winkels en in de toekomt bijvoorbeeld naar een mobiele site of app.’

Zoeken en navigeren
Net als voor het PIM koos Kijkshop voor de nieuwe zoek- en navigatiefunctionaliteit voor een licentiemodel. ‘Onze platformpartner Netivity had eerder maatwerk voor ons geleverd. Nu hebben we bewust voor een licentiesysteem gekozen. Twee grote voordelen daarvan zijn de schaalbaarheid in performance (servercapaciteit, red.) en de continue doorontwikkeling.’

Content
Bruijns laat weten dat Kijkshop bezig is de eigen content voor de website te herschrijven, waardoor er beter op te zoeken en te filteren valt. De koppeling met Icecat opent de poort naar enorme hoeveelheden extra productinformatie: ‘We kunnen sneller opschalen omdat we de producten niet langer zelf van alle specs hoeven te voorzien.’

Dropshipping
Kijkshop wil het webassortiment flink uitbreiden, onder meer met producten die het bedrijf niet zelf op voorraad houdt: dropshipping moet ervoor zorgen dat het assortiment over de hele linie wordt verdiept, op product- en prijsniveau. Pas na de verdiepingsslag wordt verbreding een thema volgens Bruijns: ‘We zijn met verschillende distributeurs in gesprek voor de assortimentsuitbreiding. Echt online only is het niet, omdat het aanbod ook op de Kijkshoppers in de winkels wordt ontsloten.’

Koppeling tussen zuilen en kassa’s
Kijkshop heeft momenteel zuilen in 4 van zijn 104 winkels staan. Bruijns spreekt een klein jaar na de start nog altijd van een pilot en het is niet zeker dat alle winkels de Kijkshoppers op de vloer krijgen. Wel komt komt er binnenkort een koppeling met het kassasysteem, waarna consumenten direct op de zuilen kunnen bestellen. Om ‘web only’ producten te kunnen kopen moeten klanten voorlopig nog met fysieke orderkaarten naar de kassa.

Vanvoordeel.nl
In Vanvoordeel.nl heeft Kijkshop.nl nog een ander eigen verkoopkanaal. RTL Nederland levert het bereik voor de dagaanbiedingensite: ‘We werken met een shared revenue model', zei Bruijns daarover eerder tegen Twinkle. 'Het gezamenlijke label biedt ons een manier om prijzen te differentiëren ten opzichte van onze winkelprijzen. RTL zet het in de markt, wij doen de exploitatie.'