Twinkle | Digital Commerce

Picnic haalt 430 miljoen euro op voor groei in Duitsland

2025-11-21
1000562
  • 1:43

Online super Picnic groeide de afgelopen jaren hard in Duitsland. Om die groei bij te kunnen benen, steken bestaande investeerders nu 430 miljoen euro in het bedrijf.

Het bedrijf gebruikt dat geld om te investeren in moderne fulfilmentcentra en robotisering. Dat doet het sinds enkele jaren al in Nederland; een bekend voorbeeld is het gerobotiseerde distributiecentrum in Utrecht. Daarmee kan het bedrijf meer klanten bedienen, op een efficiëntere manier.

Verbeterde infrastructuur

In Duitsland is Picnic nu ook op een punt aangekomen waarop het baat heeft bij meer efficiëntie in het fulfilmentproces, en daar zijn dus investeringen voor nodig, legt medeoprichter Michiel Muller uit: ‘We willen ook in Duitsland bij een groot deel van de huishoudens aan de deur kunnen leveren, dus het vraagt grote investeringen van ons om daar dezelfde infrastructuur uit te rollen als in Nederland. We groeien er sinds de start nog harder dan in Nederland, dus de vooruitzichten zijn positief.’

Robopicking

Recent opende het bedrijf al een nieuw dc in Oberhausen, waarbij wordt geëxperimenteerd met robopicking, waarbij de boodschappen door robots in de bekende kratjes worden gelegd. Dat gaat niet zomaar, vervolgt Muller: ‘Een doos eieren moet op een andere manier “beetgepakt” worden dan een fles olijfolie. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van visual AI, waarbij de menselijke manier van kijken wordt nagebootst. Kunstmatige intelligentie snapt wat het ziet en handelt op de juiste manier.’

Picnic viert dit jaar zijn tienjarig bestaan. Winst maakt het bedrijf nog niet. In een interview met Twinkle eerder dit jaar liet Muller al weten dat investeringen in robotisering bijdragen aan de weg naar winstgevendheid. Momenteel verloopt ongeveer de helft van het fulfilmentproces in Nederland al geautomatiseerd, maar de mede-oprichter zal het pas écht hard gaan zodra het bedrijf op volledige robotisering overstapt. ‘Met die 50 procent robotisering in Nederland draaiden we afgelopen jaar al enkele periodes winstgevend. Kun je nagaan wat er gebeurt als we naar 100 procent gaan.'

In de afgelopen jaren haalde Picnic al verscheidene keren investeringen op om verder te groeien, waaronder 100 miljoen euro in 2017, 250 miljoen in 2019 en 600 miljoen in 2021.