Twinkle | Digital Commerce

WebwinkelKeur richt pijlen op Europa met Valued Shops

2025-06-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:06

Keurmerk WebwinkelKeur zet een eerste stap naar Europese expansie met de lancering van Valued Shops. Met dit nieuwe keurmerk wil de organisatie vooral voet aan de grond krijgen in Duitsland.

Internationale ambitie

Het internationale label Valued Shops is beschikbaar in acht talen, zodat webwinkels in meerdere landen een lokaal herkenbare oplossing kunnen aanbieden. De eerste focus ligt op Duitsland. WebwinkelKeur ziet daar groeikansen dankzij een concurrerende prijsstrategie.

Het keurmerk biedt reviews en geschilbemiddeling. Vooralsnog wordt laatstgenoemde in het buitenland intern afgehandeld; de samenwerking met DigiDispuut geldt alleen in Nederland. ‘De toegevoegde waarde daarvan is duidelijk, maar dat vergt eerst voldoende schaal’, aldus directeur Frank Hautvast tegenover Ecommerce News.

Groei in Nederland houdt aan

Ondanks de internationale stap verwacht Hautvast in 2025 de grootste groei nog steeds in eigen land. ‘We groeien dit jaar met circa honderd leden. Dat toont aan dat er nog volop behoefte is.’ Toch vindt hij het moment rijp voor uitbreiding, mede doordat veel leden al actief zijn in meerdere talen.

Valued Shops speelt in op strengere consumentenverwachtingen, met name in Duitsland, waar vertrouwen en transparantie essentieel zijn. Webwinkels kunnen hun reviews koppelen aan externe platforms zoals Google en Trustpilot. ‘Zo hou je met één systeem je scores op meerdere platforms in stand.'