Wat gebeurt er als marketingbeloften en realiteit botsen? In deze rubriek test de redactie van Twinkle de e-commercepraktijk van bekende én minder bekende webshops. Deze keer: Mother’s Earth, een duurzame speler in wasstrips – met een opvallend grote gunfactor én een stortvloed aan pop-ups.
De kennismaking is veelbelovend. De homepage pronkt met de titel PayPal Beste Startup 2025 en klanten worden verwelkomd met kortingen tot 50 procent. Mooi meegenomen, denkt de mysteryshopper, die al snel wordt meegezogen in een wervelwind van extra aanbiedingen. Een pop-up volgt op een pop-up: van vragenlijstjes met beloningen tot exclusieve e-books en een draaiend rad van fortuin. 'Het duizelt mij inmiddels van al deze kortingscodes', schrijft de mysteryshopper. Wat werkt nou echt – en wat werkt vooral op de zenuwen?
Tussen alle digitale aanbiedingen door komt het hoofdproduct in zicht: wasstrips in vier varianten, waarvan de keuze valt op ‘Frisse Katoen’. De bestelomgeving blijkt verrassend gelaagd, met keuzes over bundels, levering (abonnement of eenmalig?) en zelfs een donatie aan een goed doel. Er is CO₂-gecompenseerde verzending, maar de uitleg daarover is summier. En dan verschijnt nog een verzoek: of de klant een fooi wil geven aan het bedrijf.
De levering duurt even, maar verloopt uiteindelijk goed. Een week na bestelling ploft een geurende, composteerbare envelop op de mat. De communicatie over het bezorgmoment komt echter pas achteraf – en roept vragen op, zoals: waarom moest ik mijn deurbel in de gaten houden bij een brievenbuspakje?
Mother’s Earth zet hoog in op idealen én conversie. Maar hoe vertaalt dat zich naar de gebruikerservaring? En wat blijft hangen na alle pop-ups, kortingscodes en groene beloftes?
Lees in de mei-editie van Twinkle magazine hoe deze mysteryshop precies verliep.
Wat ik nog het ergste vond na al deze misleidende en zogenaamd groene marketing explosie dat de wasstrips uiteindelijk vanuit China verstuurd werden ! Hoezo groen en duurzaam ? De geur van de easstrips vond ik ook overweldigend. Voor mij bleef het bij een eenmalige bestelling
Je reactie op Simone: