De sterke groei van online supermarkten lijkt zijn hoogtepunt voorbij. Nieuwe cijfers tonen aan dat het aantal bezorgingen nog maar beperkt toeneemt.
Na jaren van forse stijgingen – mede aangejaagd door de coronapandemie – vlakt de groei van online bestellingen bij supermarkten duidelijk af. Uit transactiedata van ABN AMRO blijkt dat het aantal bezorgingen in de afgelopen twaalf maanden gemiddeld met 11 procent groeide. In 2023 lag dat maandgemiddelde nog op 69 procent, over heel 2024 op 21 procent.
Toch ligt het aantal online bestellingen inmiddels ruim drie keer zo hoog als in 2019. Volgens onderzoeksbureau Circana steeg het online aandeel in de totale supermarktomzet van 6,6 procent in 2023 naar 7,3 procent in 2024. Fysieke supermarkten leveren daarentegen terrein in: het aantal aankopen in de winkel steeg in vijf jaar tijd met slechts 21 procent.
De afnemende groei wordt mede veroorzaakt door inflatie, laag consumentenvertrouwen en strengere regelgeving, zoals het verkoopverbod op tabak. Tegelijkertijd zijn inmiddels alle grote supermarktketens actief met bezorging, wat duidt op een verzadigende markt.
Verdere groei zal waarschijnlijk afhangen van bevolkingsgroei en veranderend consumentengedrag. Supermarkten worden uitgedaagd om hun onlinepropositie verder te optimaliseren.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Groei boodschappenbezorging vlakt verder af'