Met niets dan liefde voor surfen en één pallet ecologische surfboardwax begon Jordi de Koning in 2007 zijn bedrijf Peak Distribution. Wat begon als passieproject groeide in achttien jaar uit tot een toonaangevende Europese groothandel in surf- en watersportartikelen. Deze groei was mogelijk door de juiste balans te vinden tussen de liefde voor de sport en strakke bedrijfsprocessen.
Beeld: Peak Distribution
Vanuit ‘s-Gravenzande werkt Peak Distribution met vijftien leveranciers wereldwijd. Dagelijks verzendt de groothandel naar afnemers in vrijwel alle Europese landen. In het aanbod vind je alles wat een surfer nodig heeft: van boards en wetsuits tot accessoires en alle middelen om je board te onderhouden. Het surf- en watersportbedrijf heeft een duidelijke B2B-focus, met zo’n 60-70% van de verkoop aan fysieke en online surf- en watersportwinkels en ongeveer 30% aan surfscholen en watersportcentra.
De Koning en zijn team groeien snel, maar ze blijven dicht bij de sport. Net zoals de meeste van hun klanten. Die gedeelde passie zorgt voor een persoonlijke aanpak die Peak Distribution onderscheidt. Jaarlijks bezoeken hij en partner Severin Clasen trouw hun klanten door heel Europa. ‘We gaan ieder jaar op salestour. Duitsland en Scandinavië, daar rijden we letterlijk nog met de bus naartoe. Naar Zuid-Europa vliegen we. Maar waar we ook zijn: als er golven zijn, dan wordt er gesurft met die klanten,’ lacht De Koning.
Eén centraal systeem
Met een groeiende onderneming en een in toenemende mate complexe logistiek – van containerzendingen uit Azië, de VS en Australië tot pakketleveringen door heel Europa – is het belangrijk voor Peak Distribution om de bedrijfsprocessen strak te organiseren. Sinds 2013 is Exact Online Handel daarvoor hun vertrouwde platform. De software is inmiddels voor hen net zo essentieel als wax op een surfboard.
De webshop van Peak Distribution is via xCore gekoppeld met Exact, en zo verwerkt het systeem ongeveer 95% van de orders. ‘Zodra een order valt, komt die in een volledig geautomatiseerd proces. Dan is het voor ons alleen een kwestie van zo snel mogelijk versturen.’
Exact Online Handel functioneert als wat De Koning de single source of truth noemt. ‘Wij zouden echt niet meer zonder die software kunnen in onze organisatie. Eigenlijk is alles wat we doen gebaseerd op Exact Online: de voorraadkoppeling met onze B2B-webshopomgeving en de integratie met verzendpartijen.’
Onvoorspelbare wateren
De rol van importeur en distributeur vraagt om een strak georganiseerd voorraadbeheer. Peak Distribution moet niet alleen precies weten wat er in de loods ligt, maar ook wat er onderweg is en wanneer het binnenkomt. ‘De echte uitdagingen zijn niet zozeer concurrenten of de vraag in de markt, maar vooral shipping’, vertelt De Koning. Hij stelt dat sinds de coronacrisis de verzendkosten een speelbal van de economie zijn geworden. ‘Vóór COVID was een 40-voets high cube container 2.500 dollar. Tijdens COVID hebben we daar wel 20.000 voor betaald. Na COVID betaalden we op een gegeven moment weer 1.500. En nu betalen we ergens tussen de 4.000 en 8.000 per container.’
Deze onvoorspelbaarheid maakt het bijzonder moeilijk om marges te berekenen en te behouden. Ook de dollarkoers speelt momenteel een grote rol. ‘Tussen het bestellen bij de fabriek en de afvaart zit soms twee tot drie maanden. De shipping-tarieven kunnen daardoor soms wel 300% hoger zijn dan op het moment van boeken.’
Exact Online Handel helpt met deze uitdagingen door gedetailleerd inzicht te geven in actuele voorraad, verwachte inkomende goederen en orderverwerking. Hoewel het systeem niet alle externe factoren kan beheersen, maakt het Peak Distribution wel flexibeler in hun bedrijfsvoering. ‘Alles - aan de inkoopkant, margeanalyses, inkoopanalyses, inkooporders inladen, voorraadstanden, verwachte voorraden - staat in Exact’, benadrukt De Koning. Door deze integratie kunnen ze precies bijhouden wat er gebeurt en proactief reageren op veranderingen.
Schaalbaar zijn
De groei van Peak Distribution verliep hand in hand met een steeds uitgebreidere inzet van Exact, die door verschillende edities van de software de mogelijkheid biedt om functionaliteiten toe te voegen naarmate het bedrijf groeit of verandert. ‘Het mooie aan Exact is de schaalbaarheid: dat je iedere keer een stap omhoog kunt maken op het moment dat dat nodig is’, vertelt De Koning, die momenteel de Plus-editie gebruikt. ‘Afhankelijk van onze groei de komende twee jaar, bijvoorbeeld als we warehouselocaties in andere geografische regio’s openen, is de Premium editie van Exact Online een hele realistische optie.’
Een bijzonder handige tool bleek de voorraadfunctionaliteit van Exact: ‘Die heeft ons de kosten van een hele dure aansluiting met barcodescanning voorkomen. Orders picken, voorraadstanden bijwerken, voorraadtellingen doen - dat kunnen wij hiermee echt meer dan prima doen.’
Groeien met eigen merk
Na jarenlang als distributeur voor andere merken te hebben gewerkt, heeft Peak Distribution vorig jaar een belangrijke strategische stap gezet: de lancering van hun eigen merk, Devoted Surf. Deze stap komt voort uit een verlangen naar meer onafhankelijkheid en controle. “Het was ook om onszelf minder afhankelijk te maken van de merken die we voeren. Van prijsverhogingen en overnames.’ En vooral om meer grip te hebben op de logistieke keten: ‘Australische en Amerikaanse merken zijn heel erg gefocust op hun ‘domestic markets’. Europa vinden ze wel leuk, het draagt wel wat bij, maar als het er echt om gaat, kiezen ze voor hun Australische of Amerikaanse markten.’
Ook voor deze nieuwe fase in het bedrijf blijkt Exact een onmisbare partner. De flexibiliteit van het systeem zorgt ervoor dat Peak Distribution snel kan schakelen tussen verschillende verkoopkanalen. In een markt die gekenmerkt wordt door onvoorspelbaarheid - van dollarkoersen tot containerprijzen - biedt de software de stabiliteit en controle die nodig is om te blijven groeien. Met een eigen merk en potentiële uitbreiding naar nieuwe geografische gebieden heeft Peak Distribution alle vertrouwen dat ze ook deze golven kunnen bedwingen.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Exact.