Een jaar of tien geleden leek het duidelijk: online shoppen zou de doodsteek voor de winkelstraat zijn. Klanten zouden voortaan kiezen voor de snelheid, het gemak en de scherpe prijzen van webshops, en fysieke winkels links laten liggen. Inmiddels weten we dat het genuanceerder ligt. E-commerce en retail bestaan prima naast elkaar en zijn steeds meer verweven. Voor klanten zelf maakt het ook niet zoveel uit of ze online of offline winkelen. Wat hen wél uitmaakt, is dat ze overal en altijd goed en snel geholpen worden en zo soepel mogelijk een aankoop kunnen afronden. De uitdaging ligt bij ondernemers om dat waar te maken.
E-commerce heeft inderdaad een flink aandeel van de retailmarkt overgenomen. Het aantal fysieke winkels is sinds 2015 met zo’n 23.000 afgenomen (10% van het totaal) en in ongeveer diezelfde periode steeg de e-commerce omzet van 16 miljard naar bijna 35 miljard. Dit jaar passeerde het aantal Nederlandse webshops voor het eerst de 100.000. Kijk je naar de betaaltransacties, dan zie je dat online iDEAL-betalingen in 2024 met 14% zijn gestegen vergeleken met 2023. Dat betekent niet dat e-commerce de winkelstraat achter zich laat. Pinbetalingen aan de toonbank namen ook toe, met 2,8%. Volgens Betaalvereniging Nederland zijn online iDEAL-betalingen en pinbetalingen nu ongeveer in evenwicht. In 2024 nam ook het aantal fysieke winkels weer wat toe.
Winkels krijgen juist extra functies
Fysieke winkels blijven in het algemeen een functie houden. Dat heeft allerlei redenen. Voor sommige klanten is winkelen een uitje, dat zich niet laat vervangen door een online sessie. Merkbeleving is belangrijk en klanten willen nog steeds graag producten eerst voelen, ruiken of passen voor ze tot aankoop overgaan. Daarbij hebben winkels juist dankzij de opkomst van e-commerce extra functies gekregen. Klanten kunnen online bestellen en het artikel in de winkel ophalen, om bijvoorbeeld verzendkosten uit te sparen of tijd te winnen, of een artikel retourneren in de winkel. Pure webwinkels kiezen er geregeld voor om ook via fysieke outlets producten te verkopen en service te bieden.
Klanten willen gewoon zo min mogelijk gedoe
Voor klanten is het onderscheid tussen online en fysiek dan ook niet zo belangrijk. Hoe retailers hun kanalen inrichten maakt niet zoveel uit. Klanten zijn klanten, ze willen gewoon op elk moment iets kunnen aanschaffen, betalen en retourneren, met zo min mogelijk gedoe, vertraging en handelingen, of dat nu online, in een winkel of in een combinatie van beide is. Klanten zijn dus vrij makkelijk gewend geraakt aan omnichannel. Voor retailers die online en offline aanwezig zijn én dat willen combineren, vergt dat inspanningen op allerlei terreinen. In voorraadbeheer, logistiek, klantenservice en niet in de laatste plaats op het gebied van betalingen. Omnichannel retail vraagt om een flexibele en consistente betaalstrategie die elk kanaal ondersteunt. Wie iets aanschaft, wil dat kunnen betalen met de (betrouwbare) betaalmethode die hem of haar op dat moment het beste uitkomt.
Van cash tot Tap to Pay
Op betaalgebied is er in de afgelopen jaren het nodige gebeurd. Buckaroo bestaat in 2025 precies 20 jaar als payment service provider en in die tijd heeft de betaalmarkt zich enorm ontwikkeld. Alleen al het aantal betaalmogelijkheden is fors toegenomen. Van cash, pin, iDeal en creditcard tot digitale wallet, mobiel betalen en Tap to Pay. En er staan nieuwe betaalmethoden op stapel, zoals WERO, dat komende jaren iDEAL vervangt, en binnenkort Click to Pay, een nieuwe, veilige betaalmethode waarbij klanten voor creditcardbetalingen niet meer steeds al hun gegevens hoeven in te voeren.
Als ondernemer zul je je klanten voldoende betrouwbare betaalmogelijkheden moeten aanbieden. En niet alleen dat, betalen moet altijd vlot en soepel verlopen, ongeacht het kanaal en de gekozen betaalmethode. Consumenten die hun favoriete methode niet zien, die het teveel gedoe vinden of het allemaal niet zo vertrouwen, breken hun aankoop vaak af. Dat is de voorkant. Aan de achterkant moeten retailers het overzicht kunnen behouden van alle transacties via alle online, mobiele en fysieke kanalen en betaalmethoden. Real-time inzicht in betalingen en betaalgedrag is cruciaal voor elke ondernemer. Dat vraagt om een betaalpartner als Buckaroo die de mogelijkheden biedt om verschillende betaalkanalen in één platform te beheren en klanten altijd via elk kanaal de gewenste betaalmethode te laten kiezen.
Broodnodig overzicht in alle betalingen
Een goede omnichannel-betaalstrategie biedt consumenten alle mogelijkheden om op de gewenste manier te betalen. Voor ondernemers is het inrichten van zo’n strategie misschien een moetje (en dat is het), maar het biedt ook tal van voordelen. Een integraal betaalplatform brengt alle betaalmogelijkheden bij elkaar – online, mobile, point-of-sale – en dat biedt operationele voordelen. Bovendien geeft dit ondernemers het broodnodige overzicht in alle betalingen. Zo’n platform maakt alle betaalstromen inzichtelijk op één plek met één geconsolideerde uitbetaling. Bovendien biedt het klanten een eenduidige, naadloze betaalervaring. Dat biedt alle mogelijkheden om klanttevredenheid en vertrouwen te versterken. Bovendien biedt zo’n geïntegreerd platform de kans om klanten te volgen en gerichter van dienst te zijn, wat zich vertaalt in meer klantloyaliteit en betere conversie.
Niet voor niets is omnichannel één van de hoofdonderwerpen tijdens de Webwinkel Vakdagen op 2 en 3 april in de Jaarbeurs Utrecht. Buckaroo is daar één van de deelnemers en besteedt veel aandacht aan succesvolle betaalstrategieën. Buckaroo laat samen met bekende webshops zien welke betaaloplossingen geschikt zijn voor welke onderneming en hoe je deze oplossingen kunt samenbrengen in een omnichannel-betaalstrategie die consumenten flexibele, betrouwbare betaalopties biedt en ondernemers altijd regie en overzicht geeft.
Bezoek Buckaroo in hal 7, stand 346
Dit artikel verschijnt op initiatief van Buckaroo
Tekst en Beeld: Buckaroo