Amazon blijft de grootste speler in de Europese online DIY-markt, maar krijgt steeds meer concurrentie van Chinese platforms zoals Temu en AliExpress. Dat blijkt uit onderzoek van Cross-Border Commerce Europe.
Belangrijkste cijfers:
- Online DIY-markt 2024: €66 miljard (was €56 miljard in 2023)
- Crossborder omzet 2024: €21,6 miljard (32% van online verkopen)
- Verwachte online DIY-markt in 2026: €78 miljard
- Verwacht aandeel crossborder omzet in 2026: 34%
Deze sterke groei wordt aangedreven door online-only spelers die traditionele DIY-retailers uitdagen om hun online en internationale aanwezigheid te versterken. ‘De concurrentie intensiveert’, stelt Cross-Border Commerce Europe in een persbericht, ‘waardoor Amazon marktaandeel dreigt te verliezen vanwege veranderende consumentenvoorkeuren en prijsgevoeligheid.’
Digitale innovatie zoals AI-assistenten en augmented reality stimuleren consumenten om vaker zelf klussen uit te voeren. Daarnaast zorgen trends rond duurzaamheid en gepersonaliseerde woningverbeteringen voor toenemende vraag naar milieuvriendelijke en kwalitatieve materialen.
Retailers moeten zich echter ook aanpassen aan de stijgende populariteit van professionele klushulp, bekend als het DIFM-model ('do-it-for-me'), waarbij consumenten ervoor kiezen om hun klussen uit te besteden aan professionals. Hierdoor worden hybride bedrijfsmodellen steeds belangrijker. De online DIY-markt zal naar verwachting doorgroeien naar 78 miljard euro in 2026, met crossborder-verkopen die oplopen tot 34%.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Chinese uitdagers zetten Amazon onder druk in Europese online klusmarkt