Twinkle | Digital Commerce

Ikea voert e-tail elite EU aan

2020-06-04
1000562
  • 1:35

De online EU cross-border markt behaalde in 2019 een totaalomzet van 108,75 miljard euro (exclusief reissector), een stijging van 14,4 procent ten opzichte van het jaar. Dat blijkt uit het jongste onderzoek van het platform Cross-Border Commerce Europe naar de best presterende webwinkels in Europa. Ikea bezet momenteel de eerste plaats in de top 500 ranglijst, met een omzet van 39,7 miljard euro.

De Zweedse meubelgigant behaalde in 2019 een grensoverschrijdende omzet van 4,6 miljard euro, een stijging van 21 procent in vergelijking met de leider in 2018.

De huidige top 10 retailers ‘Elite’ is als volgt:

  1. Ikea
  2. H&M
  3. Zara
  4. Lego
  5. Nespresso
  6. C&A
  7. Zalando
  8. Vivino
  9. Smyths Toys
  10. TomTom

De nieuwe spelers van deze top 10 zijn Lego, C&A, Smyths Toys en TomTom. De afzwaaiers zijn Pandora, Thomann, Jack & Jones en Swarovski.

Marketplaces
In de top 500 ranglijst staan 25 marketplaces die samen een omzet vertegenwoordigen van 10,5 miljard euro in 2019, ofwel 26,4 procent van de totale omzet en een stijging van 17 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Wat retailers buiten de Europese Unie betreft, wordt 80 procent van de cross-border verkopen gegenereerd via marketplaces, met Amazon als leider met 32 miljard euro omzet. ‘Deze studie maakt de beste Europese spelers op het gebied van grensoverschrijdende e-commerce transparant en stimuleert de hele sector’, stelt Carine Moitier, oprichter van CBCommerce.eu.

Voor deze ranking zijn vier parameters onder de loep genomen: de online cross-border verkopen in Europa (16 landen binnen West-Europa en Scandinavië), SEO-indicatoren voor prestaties over de grenzen, een cross-border score bepaald op basis van het aantal actieve landen en het aantal en het percentage van cross-border bezoekers.

Lees ook: Nederland tweede in Europese top-10 crossborder e-commerce