Nederlandse webshoppers zoeken en vinden hun heil vaak bij aanbieders in eigen land. We bungelen onderaan een cross-border shopping lijst van Europese landen.
Cross-Border Commerce Europe heeft voor het eerst een zogenoemde eRank gepubliceerd, waar zestien landen op staan. Carine Moitier, de Belgische oprichter van het netwerk- en kennisplatform, laat Twinkle weten dat de lijst is samengesteld op basis van vier criteria, waarvan het cross-border marktaandeel en het consumentenvertrouwen in grensoverschrijdend webshoppers het zwaarst meewegen (infographic hier).
Luxemburg voert de ranglijst aan, ons land staat helemaal onderaan:
Nederlandse webshoppers zouden 15 procent van hun online uitgaven doen bij webwinkels over de grens, Luxemburgers 71 procent. Ook Ieren besteden meer dan de helft van hun budget over de grens (62 procent). Zij hebben van alle Europeanen het meeste vertrouwen in cross-border shoppen, met een score van 76 procent. Nederland noteert 48 procent, lager dan het gemiddelde van 57 procent op dit punt.
Lokaal aanbod en niveau
Geconcludeerd kan worden dat Nederlanders het bovengemiddeld vaak in eigen land zoeken, wat verbandt houdt met het lokale aanbod en het niveau van e-commerce Nederland. Dat trekt buitenlandse webshoppers ook weer aan.
Lees ook: Huub Vermeulen: ‘Samen tegen internationale platforms' (16 juni 2019)
Op donderdag 3 oktober organiseert Twinkle samen met Dexport het CrossBorder Event.
Denk dat het weinig heeft te maken met vertrouwen in cross-border shoppen, maar een gewoon heel compleet en volwassen aanbod in Nederland.
In veel andere landen is online shoppen nog veel minder ingeburgerd, met als resultaat dat kopers hun heil over de grens zoeken. In Nederland is dat veel minder nodig.
De reden dat Luxemburg bovenaan staat zal dan ook voornamelijk zijn dat het land te klein is voor een lokaal goed aanbod en België, Nederland en Duitsland dichtbij liggen.
Laten we trots zijn op onze Nederlandse e-commerce sector :) .