Twinkle | Digital Commerce

VidaXL: ‘Willen ervaring opdoen met fysieke winkel’

2025-01-24
1000562
  • [interview]
  • 2:04

Webshop vidaXL heeft voor het eerst een winkel geopend, aan de Woonboulevard in Zaandam. In het pand ruim baan voor een aanbod aan huis- en tuinartikelen. Maar waarom nu, bijna twintig jaar na de oprichting van het platform? We vroegen het aan manager Brand Marketing Dariusz Lutek.

Waarom kiezen jullie juist nu voor het openen van een fysieke winkel?

‘Het openen van een fysieke winkel markeert een spannend nieuw hoofdstuk voor onze organisatie. We zijn al geruime tijd bezig met de plannen om de stap naar fysieke retail te zetten, en het is een traject geweest met zorgvuldige voorbereiding. Van het nemen van de beslissing tot het openen van onze deuren, er is bijna een jaar aan inspanningen in gestoken om deze visie werkelijkheid te maken. We werden vooral gemotiveerd om de winkel te lanceren vóór het buitenseizoen, omdat februari het moment is waarop onze klanten meestal beginnen met het plannen van de herinrichting van hun tuin. Met het uitgebreide buitenassortiment van vidaXL wilden we ervoor zorgen dat we hen precies op het juiste moment kunnen ondersteunen.’

Waarom is gekozen voor een aanbod van huis- en tuinartikelen? Het aanbod van vidaXL is toch breder?

‘Hoewel ons assortiment inderdaad breder is, behoren huis- en tuinmeubelen tot de focuscategorieën van vidaXL. Dit is een gebied waarin we uitblinken, en we zijn vastbesloten om dit segment voortdurend te ontwikkelen en te versterken.’

Was Zaandam een logische locatie voor jullie, en waarom?

‘Ja, de Woonboulevard in Zaandam was een logische keuze voor ons. Het is een locatie met veel winkels op het gebied van huis- en tuinartikelen, waardoor het een belangrijk gebied is voor dit soort producten in Noord-Holland. Het vinden van een winkelruimte die groot genoeg was om ons uitgebreide assortiment te huisvesten, was echter geen gemakkelijke taak. Na een uitgebreide zoektocht waren we blij dat we een ruimte konden bemachtigen die perfect aan onze behoeften voldoet, en dat op zo’n toplocatie.’

Is dit een test voor vidaXL, en zijn jullie van plan om meer winkels te openen?

Met de opening van de winkel in Zaandam bieden we klanten de mogelijkheid om de kwaliteit van onze producten zelf te zien en te ervaren. Dit is een belangrijke stap in onze missie om een naadloze en aantrekkelijke omnichannel-ervaring te creëren. Tegelijkertijd hebben we ervoor gekozen om geen specifieke details bekend te maken over onze plannen voor fysieke winkels, omdat we eerst de resultaten van deze onderneming willen evalueren en van de ervaring willen leren.’