Twinkle | Digital Commerce

Uitgekookt verhit koelverse markt met overnames

2025-01-28
1000562
  • [interview]
  • 3:09

Van 85 naar 200 miljoen euro omzet in vijf jaar tijd. Met dit ambitieuze groeiplan zet marktleider Uitgekookt de eerste stap in een buy-and-build strategie door de overname van maaltijdservice Étumé uit Nijmegen. Het bedrijf, dat zijn productiecapaciteit wil opschroeven naar 750.000 maaltijden per week, mikt op meerdere overnames in de versnipperde markt voor koelverse maaltijdbezorging.

Met de overname van maaltijdservice Étumé uit Nijmegen zet marktleider Uitgekookt de eerste stap in een ambitieuze buy-and-build strategie. Het bedrijf, dat bijna 400 medewerkers telt, wil de komende jaren fors groeien in de markt voor koelverse maaltijdbezorging. Johan van Marle, eigenaar van Uitgekookt, ziet volop kansen in de versnipperde markt. ‘De overname van Étumé versterkt onze aanwezigheid in de regio Nijmegen, waarmee we onze landelijke positie verder versterken. Deze overname markeert de start van een actieve buy-and-build strategie, waarmee we onze marktpositie in Nederland willen verstevigen en uitbreiden.’ De klanten van Étumé zullen worden gemigreerd naar het Uitgekookt-platform.

Gezonde maaltijden

In de competitieve maaltijdbezorgmarkt kiest Uitgekookt voor een eigen koers. ‘Uitgekookt maakt vers-gekookte maaltijden die lekker en gezond zijn en vullen hiermee een belangrijke vraag vanuit de markt om op een gezonde manier van gemak te kunnen genieten. Hellofresh moet je zelf nog voor aan de slag in de keuken met koken. Thuisbezorgd zit toch meer aan de ongezonde kant van het spectrum en is ook fors duurder in vergelijking met Uitgekookt’, zegt Van Marle.

Groei in de maaltijdmarkt

De totale markt voor thuisbezorgde koelverse maaltijden in Nederland wordt geschat op 450 tot 500 miljoen euro. ‘En die zal de komende jaren nog zeker fors gaan groeien’, aldus Van Marle.

Van Marle zet in op forse groei: ‘Uitgekookt heeft als doel om binnen nu en vijf jaar drie tot vier maal te groeien ten opzichte van 2024, wat betekent dat we over 5 jaar rond 200 miljoen euro omzet willen zitten.’ Uitgekookt verdubbelde vorig jaar al zijn productiecapaciteit ter voorbereiding op verdere groei. Door efficiëntere processen en schaalvergroting kan deze capaciteit op de huidige locatie binnen enkele jaren worden verhoogd naar circa 750.000 maaltijden per week. In 2025 verwacht het bedrijf door te groeien naar een omzet van circa 85 miljoen euro.

Consolidatiestrategie

Uitgekookt zegt momenteel al marktleider te zijn in de koelverse maaltijdbezorging, met een marktaandeel van ongeveer 13 procent. De markt is versnipperd, aldus Van Marle. ‘Er zijn veel kleine lokale spelers, die het steeds moeilijker krijgen om renderend te worden. En het lukt het deze partijen vaak niet om te voldoen aan de wet- en regelgeving omtrent voedselveiligheid.’

De overnamestrategie moet leiden tot versterking van de marktpositie. ‘Kansen liggen er dus om lokale spelers in te lijven, waarbij betrouwbare bezorging door eigen bezorgnetwerk, vergroting van het aanbod in maaltijden en bijgerechten, betere prijs-kwaliteitsverhouding, voedselveiligheid en meer marketingexposure ervoor gaan zorgen dat de klanten van deze spelers er ook op vooruit gaan bij een overname’, aldus Van Marle.

Digitale innovatie

Het bedrijf investeert ook in digitalisering voor betere klantbediening. Van Marle: ‘Gepersonaliseerde aanbevelingen op gebied van smaakprofiel, maar ook op gebied van persoonlijke caloriebehoefte en bezorgwensen. Deze zijn mogelijk doordat we een robuust digitaal platform aan het bouwen zijn wat de bedrijfsprocessen stroomlijnt en deze combineert met de gepersonaliseerde aanbevelingen.’

Naast verdere acquisities ligt de focus van Uitgekookt op innovatie en verduurzaming. Het bedrijf heeft geïnvesteerd in het verduurzamen van de nieuwe productiefaciliteit en let op zijn CO2-voetafdruk door gebruik te maken van lokale en seizoensgebonden ingrediënten. Ook het verminderen van voedselverspilling en het optimaliseren van logistieke processen dragen bij aan een toekomstbestendige maaltijdservice.

Overnamekandidaten

Bij het identificeren van overnamekandidaten en het begeleiden van het overnameproces wordt Uitgekookt ondersteund door Marktlink. Simon Hevink van Marktlink: ‘De markt is volop in beweging en verdere consolidatie lijkt onvermijdelijk door de versnippering van de markt en schaaluitdagingen. Voor veel partijen in deze markt blijkt het een uitdaging om een duurzaam winstgevend bedrijf op te bouwen. Steeds vaker sluiten kleinere spelers zich aan bij grotere partijen om de krachten te bundelen.’

[Foto's: Uitgekookt]