E-commerce wordt vaak gezien als de grote boosdoener achter leegstaande winkelpanden en faillissementen zoals die van Blokker of eerder de Free Record Shop. Toch bewijst de decemberdrukte in de winkelstraten iets anders: de fysieke winkel is springlevend. Sterker nog, e-commerce heeft juist de winkelstraat gered!
Waar straten ooit vol zaten met saaie, inwisselbare ketens als Kijkshop en BCC, zijn fysieke winkels nu gedwongen om zichzelf opnieuw uit te vinden. Winkelen is niet langer een ‘moetje’, maar is steeds meer een ‘uitje’ geworden. E-commerce biedt gemak, maar kan niet concurreren met de beleving van een fysieke winkel.
In het hedendaagse straatbeeld zien we winkels die méér bieden dan alleen een product. Denk aan Rituals, waar je in een oase van rust en luxe stapt. Of Dille & Kamille, met meer dan vijftig winkels waar dankzij klassieke muziek en natuurlijke geuren alle zintuigen worden geprikkeld. Klanten geven aan dat ze even binnen lopen omdat ze op zoek zijn naar rust. Dat zal bij het rondklikken op Temu of bol nooit gezegd worden.
Ook de opkomst van koffiezaakjes laat zien hoe winkelen verandert. Deze plekken zijn meer dan een stop voor een cappuccino; ze zijn ontmoetingsplekken waar buurtbewoners samenkomen. Hier drink je niet alleen koffie, maar proef je sfeer en verbinding. Het maakt de winkelstraat menselijker, warmer.
Diversiteit groeit
De komst van e-commerce heeft fysieke winkels uitgedaagd. Ze moesten het roer omgooien om relevant te blijven. Leegstand is daarbij niet alleen een probleem, maar ook een kans: er is ruimte ontstaan voor nieuwe concepten, pop-ups en kleine ondernemers. De diversiteit groeit, en experimenteren wordt beloond. Zonder e-commerce zouden we waarschijnlijk nog steeds eenheidsworsten als Kijkshop en BCC hebben, gericht op zoveel mogelijk spullen in zo min mogelijk ruimte. Nu zien we winkels die klanten inspireren, verrassen en verwelkomen.
Hoger niveau
Dankzij de druk van e-commerce is de kwaliteit van de winkelstraat vooruitgegaan. Winkels investeren in sfeer, beleving en gastvrijheid – dingen die geen webwinkel kan evenaren. Zo heeft e-commerce de winkelstraat niet uitgehold, maar juist naar een hoger niveau getild. Winkelen is leuker, menselijker en aantrekkelijker dan ooit. Nog even en de online shops vragen zich af hoe ze ooit kunnen concurreren tegen de mix van inspiratie, zintuiglijke ervaring en vriendelijkheid die online nooit kan worden beleefd.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
E-commerce heeft de winkelstraat gered