Twinkle | Digital Commerce

Online retailbestedingen groeien met 5 procent in derde kwartaal

2024-12-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:03

In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse consumenten € 7,8 miljard online uitgegeven, een stijging van 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal online aankopen bleef stabiel op 83 miljoen, blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Diensten blijven drijvende kracht

De stijging is vooral te danken aan een toename van bestedingen in de dienstensector (+8%), met verzekeringen als grootste groeier (+32%). Ook de categorie Tickets voor Attracties & Evenementen (+20%) kende een forse groei. Productcategorieën zoals Telecom (+23%) en DIY/Garden (+12%) droegen bij aan een lichte productgroei van 3%, terwijl Media & Entertainment met 16% afnam.

Groei in cross-border en mobiele aankopen

Het aandeel cross-border aankopen steeg van 11% naar 13%, waarbij China het populairst bleef. Smartphones werden vaker gebruikt voor online aankopen, met een groei van 36% naar 37%.

Betaalmethoden verschuiven

iDeal blijft dominant, maar het gebruik daalde licht (van 73% naar 71%), terwijl creditcards en PayPal terrein winnen.

Hoewel het derde kwartaal traditioneel een rustige periode is, wordt in Q4 een stijging in online uitgaven verwacht dankzij de feestdagen.