Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse consument verkiest lage bezorgkosten en stiptheid boven snelheid

2024-09-17
1000562
  • [nieuws]
  • 1:00

Nederlandse consumenten vinden lagere bezorgkosten en stiptheid bij thuisbezorging belangrijker dan snelle of milieuvriendelijke bezorging. Daarnaast is twee derde van de Nederlandse consumenten meestal tevreden met de bezorgdiensten.

Dit blijkt uit een recent onderzoek, uitgevoerd door Descartes onder meer dan achtduizend consumenten in Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit Nederland.

Niet méér betalen

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn bezorgkosten (78%), kosten en gemak van het afhandelen van retourzendingen (77%), het traceren van de bezorging (75%) en het beschikbaar zijn van keuze/gemak/tijdvenster-opties (73%). Hoewel Nederlanders de beschikbaarheid van tijdvakken een belangrijk onderdeel vinden van het leveringsproces en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen.

Milieu

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop gaan doen. 40% van de Nederlanders vindt milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook is 65% van de consumenten in enige mate geïnteresseerd in het op de webshop zien van de meest vriendelijke bezorgoptie: 35% van de consumenten zou dit graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (30%) is matig geïnteresseerd hierin.