Twinkle | Digital Commerce

‘Jongeren stuwen online verkoopgroei’

2025-08-20
1000562
  • [nieuws]
  • 1:01

Jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 35 leveren de grootste bijdrage aan de groei in online aankopen. Zij kochten het afgelopen jaren online meer en vaker, zeker vergeleken met andere leeftijdscategorieën.

Dat blijkt uit onderzoek van Descartes onder 8.000 consumenten in Noord-Amerika en Europa. Online winkelen is voor Gen Z en jonge millennials een vanzelfsprekendheid geworden in hun koopervaring, in tegenstelling tot oudere generaties. 43 procent van de ondervraagde jongeren heeft hun online bestellingen verhoogd en opzichte van vorig jaar. En dat terwijl 18 procent van de totale consumentengroep juist minder is gaan kopen. 44 procent van de jongeren deed minimaal om de twee weken een online aankoop. Dat is een duidelijke stijging ten opzichte van 33 procent in 2024.

Naar verwachting zal Gen Z in 2030 verantwoordelijk zijn voor bijna een vijfde van de wereldwijde consumentenuitgaven.

Waarde hechten

Jongeren vinden bij het online aankopen doen zaken zoals veiligheid (77 procent), tracking (72 procent) en bezorgkosten (71 procent) erg belangrijk. Daarnaast zijn duurzaamheid en milieuvriendelijke bezorging steeds belangrijker. Maar liefst 40 procent van de jongeren geeft de voorkeur aan een duurzame bezorgoptie, onder de groep 65-plussers is dit 23 procent.