Twinkle | Digital Commerce

DHL past organisatiestructuur aan: opsplitsing post & pakketten en e-commerce

2024-09-25
1000562
  • [nieuws]
  • 1:09

De Duitse post- en pakketvervoerder DHL heeft zijn strategie voor de komende jaren bekendgemaakt. Het bedrijf wil in 2030 zijn omzet met 50 procent laten groeien en past om dat te bereiken onder andere zijn organisatiestructuur in Duitsland aan.

Het opsplitsen van de onderdelen is vooral een juridische aangelegenheid, zo laat DHL weten in een persbericht (PDF). ‘De managementstructuur van het bedrijf met vijf divisies (Express, Global Forwarding/Freight, Supply Chain, eCommerce en Post & Parcel Duitsland) is eenvoudig en duidelijk. De onderliggende juridische structuur van de DHL groep is veel complexer en overlapt elkaar deels’.

Om dat laatste te vereenvoudigen worden Post & Parcel Duitsland en eCommerce als losse bedrijven opgericht. DHL meldt expliciet dat de maatregel niet leidt tot ‘inhoudelijke wijzigingen in de groepsportefeuille, cao’s en beschermingsovereenkomsten, managementverantwoordelijkheden of andere wettelijke verplichtingen.’ Naar verwachting zal het een tot twee jaar duren voordat alles is afgerond.

Ceo Tobias Meyer: ‘Dankzij ons evenwichtige en gediversifieerde portefeuille zijn we straks ideaal gepositioneerd voor de groeikansen in een snel veranderende wereld. Wij willen sneller groeien en winstgevender worden en ons bedrijf koolstofvrij maken. Daarnaast willen we onze leidende positie in de wereldwijde logistiekmarkt versterken, waarbij we focussen op kwaliteit en ons richten op groeiende industrieën.’

Beeld: Oliver Lang / DHL Group