Bezorgdienst Cycloon – sinds 2022 onderdeel van platform bol – gaat reorganiseren en stopt met het bezorgen van pakketten.
Cycloon blijft wel post- en brievenbuspakketjes bezorger. Volgens de vervoerder zet het zich vanaf nu in op ‘het sociaal en duurzaam bezorgen’. Door de reorganisatie verliezen in totaal 440 mensen hun baan. Cycloon sluit de zestien fietskoeriersvestigingen en het centrale pakketsorteercentrum.
Volgens het bedrijf staat de pakketbezorgdienst al langere tijd onder druk: ‘De kosten zijn gestegen door inflatie en concurrenten versneld duurzame oplossingen op de markt hebben gebracht.’ Hierdoor zijn de tarieven erg laag geworden en levert het Cycloon simpel gezegd niet meer genoeg op. Er is nog wel gekeken om de pakketbezorgdienst winstgevend te krijgen of over te dragen aan een andere marktpartij, maar dat bleek niet haalbaar.
Cycloon werd in 2022 overgenomen door platform bol, dat enkele jaren later alle aandelen in het bedrijf overnam. Daarmee nam de Twinkle100-aanvoerder voor het eerst een deel van de bezorging in eigen handen. Bol zag het zitten in het bedrijf: bij de eerste investering in 2021 werd al bekend dat op termijn alle aandelen over zouden worden genomen, maar dit zou in eerste instantie in 2026 gebeuren. Reden om die verdere investering naar voren te halen was zodat Cycloon de groei kon versnellen en bol een groter deel van de pakketten per fiets kon bezorgen.
Welke gevolgen de reorganisatie van Cycloon nu heeft voor de pakketbezorging is niet bekend. Twinkle heeft bol om een reactie gevraagd.
Het gaat om veel meer banen; er zijn landelijk veel meer fietskoerdiensten die allemaal voor groot deel afhankelijk zijn van Cycloon platform
Je reactie op Harm:
Zo zie je maar weer; De consument is nauwelijks bereid om extra te betalen voor duurzame bezorging. In Europa verstikken we in regelgeving rondom duurzaamheid (zoals CSRD) wat ons veel tijd en geld kost. Ondertussen worden ingehaald door innovatieve bedrijven als SheIn en Temu.
Je reactie op Natasja: