Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... Assem

2024-09-27
1000562
  • [interview]
  • 3:41

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Is het design gevalideerd? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Ewoud Frielink, chief digital & technology officer bij Omoda en Assem.

Kun je iets vertellen over de vorige site?

‘Assem is al tientallen jaren een gevestigde naam in de retail voor premium schoenen. Vanuit Rotterdam opende het bedrijf steeds meer winkels in de regio en uiteindelijk kwam er ook een online shop bij. Dit begon klein, maar groeide uit tot bijna de helft van de totale omzet. Dat is een grote prestatie. Na verloop van tijd werd het echter duidelijk dat er een professionelere oplossing nodig was, wat resulteerde in een headless front-end op basis van Magento.’

Wat was daar eigenlijk mis mee?

‘Assem was toe aan de volgende stap. De website en de achterliggende technologie verouderden en konden de groei van het online kanaal en de winkels niet meer bijhouden. Het werd moeilijker om aan de verwachtingen van de consument te voldoen, te blijven innoveren en de kosten liepen op. Het onderhouden van het technische landschap werd simpelweg te inefficiënt.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘Alles. De overname door Omoda bood een kans om Assem te voorzien van een state-of-the-art-website en -technologie. Het nieuwe Assem.nl draait volledig op de technische architectuur van Omoda. Hoewel het front-end technisch bijna hetzelfde is, heeft Assem een eigen karakter door andere styling, fonts, kleuren en natuurlijk andere content en producten. Elke codewijziging wordt nu voor beide merken gedaan, aangezien Assem en Omoda dezelfde codebase delen. Het project, inclusief de overname van logistieke processen en het opnieuw fotograferen van producten, is binnen acht weken voltooid. We zijn enorm trots op de teams die dit zo snel hebben gerealiseerd.’

Wat is de leukste nieuwe feature?

‘De grootste toegevoegde waarde voor klanten is de toevoeging van kleding. We zijn gestart met een deel van de bestaande kledingcollectie van Assem en breiden dit de komende seizoenen uit met meer premium merken die passen bij Assem. Klanten profiteren van alle innovaties en investeringen die we de afgelopen jaren in de website van Omoda hebben gedaan. Een mooi voorbeeld hiervan is het hergebruiken van de kennis en techniek van het “Ontdek de look” concept. Hierbij zien klanten voor elk item kleding, schoenen, tassen en accessoires, meerdere manieren hoe ze dat item kunnen stylen. Dit zorgt voor meer inspiratie voor onze klanten en uiteindelijk conversie.’

Waar verwacht je het meeste van?

‘De combinatie van kleding met het Ontdek de look concept en de significante upgrade van het online kanaal in het algemeen. We zien al een flinke verbetering op alle KPI's en hopen deze trend voort te zetten.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘De aansturing, UX/UI en CRO worden intern gedaan, terwijl de ontwikkelaars extern zijn. We werken al jaren samen met Forward en hebben met hen ook enorme stappen kunnen zetten voor Omoda. Voor het hele team is het extra leuk om te zien dat deze toegevoegde waarde nu ook beschikbaar is voor een nieuw merk en nog meer klanten.’

Heb je het nieuwe design gevalideerd en op welke manier is dat gedaan?

‘Omoda draait al jaren een intensief CRO-programma dat aanzienlijk bijdraagt aan de omzet. De UX/UI van Omoda is zo doorontwikkeld en gevalideerd, dat dit direct te zien is in de verbetering van KPI's bij Assem. Het CRO-programma houden we gecentraliseerd, wat betekent dat Assem profiteert van winnende testen bij Omoda. We zullen echter op bepaalde punten wel specifieke validaties voor Assem doen, omdat het een andere doelgroep betreft.’

Was het moeilijk om voor een platform te kiezen, en waarom is dit gekozen?

‘Omoda draait sinds 2018 op Salesforce Commerce Cloud, dus het was logisch om Assem op hetzelfde platform te zetten.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘We hebben de complexiteit van het overzetten van productdata onderschat. De datastructuur week zo af dat er veel handwerk nodig was om dit passend te maken. Dat was een tegenvaller. Toch zijn we live gegaan in de oorspronkelijk geplande week.’

Wat is de volgende stap voor jullie site?

‘Er staat een bomvolle roadmap klaar. Elke drie weken komen er nieuwe verbeteringen of features beschikbaar voor de klanten van Assem.’

Over Assem
Assem, voorheen bekend als Van den Assem, werd in 1910 als schoenenzaak in Rotterdam opgericht door Lambertus van den Assem. Het bedrijf is van generatie op generatie overgegaan binnen de familie. Inmiddels heeft de onderneming tien winkels in Nederland en een webshop, waar niet alleen schoenen maar ook kleding, tassen en accessoires verkocht worden. Sinds 1 januari 2024 is fashionretailer Omoda eigenaar van Assem.


Gerelateerde artikelen: