Twinkle | Digital Commerce

Topgeschenken.nl: ‘Samenwerking bloemisten blijft bestaan, maar aantal orders veel minder’

2024-06-07
1000562
  • 2:54

De stap van webwinkel Topgeschenken.nl om bezorging in eigen beheer te houden en af te stappen van levering via een netwerk aan bloemisten en bakkers heeft veel stof doen opwaaien. Veel bloemisten reageren verontwaardigd en tientallen van hen willen juridische stappen nemen. De webwinkel benadrukt dat het om een noodzakelijke stap gaat, maar de samenwerking met de bloemisten zal niet helemaal worden stilgezet.

Dat laat het bedrijf weten in een reactie aan Twinkle. We legden het bedrijf enkele vragen voor naar aanleiding van de stap en commotie. Volgens een woordvoerder wordt de samenwerking met de bloemisten gefaseerd afgebouwd maar blijft het netwerk wel bestaan. ‘Mede omdat we een aantal klanten hebben die levering via lokale bloemist wensen/eisen. We zullen dus nog wel blijven samenwerken met bloemisten maar het aantal orders via het netwerk zal wel veel minder worden. De samenwerking met bakkers wordt wel volledig afgebouwd en zal dus op termijn volledig verbroken worden.’

Na de berichtgeving deze week van onder andere de NOS zijn de reacties van de bloemisten niet mals, ook op onze site. Hoe reageren jullie op die bloemisten en bakkers, die zich in de steek gelaten voelen?

‘We voeren één op één gesprekken met al onze partners. We beseffen heel goed dat onze beslissing om de distributie zelf te doen voor onze huidige partners een grote verandering betekent en veel vragen en emoties kan oproepen. Op dit moment voeren wij gesprekken met al onze partners over de gevolgen voor hen. Dat doen we één op één. Elk geval wordt individueel bekeken. Dat vinden we belangrijk. Wij bekijken hoe wij ze kunnen helpen met de grote impact van het afbouwen van onze bestellingen. Samen bezorgden wij onze klanten jarenlang de meest bijzondere momenten. Zonder onze lokale partners waren wij nooit zo ver gekomen.’

Om een beeld te krijgen: met hoeveel bakkers/bloemisten werkten jullie voorheen samen en hoezeer is dat afgenomen?

‘Het aantal bloemisten in ons netwerk is aanzienlijk afgenomen. Op dit moment werken we samen met 82 bloemisten. Vorig jaar waren dit er nog 124 en een half jaar geleden 105. Deze afname brengt onze landelijke dekking in gevaar en daarmee ook het voortbestaan van Topbloemen. Ons bedrijf draaide altijd al om het bezorgen van persoonlijke boodschappen op bijzondere momenten, en dat willen we in de toekomst blijven doen.’

Waar komen de negen distributiecentra verspreid over het land te staan? En hoeveel banen levert dat op?

‘De exacte locaties zijn nog niet vastgesteld, maar de gebieden zijn wel bepaald. We richten ons op een verdeling door heel Nederland om volledige dekking te garanderen. De eerste locatie is in Nieuwegein en zal deze zomer operationeel worden. We streven ernaar om elke twee maanden een magazijn te openen, zodat we eind 2025 alle negen magazijnen geopend hebben, inclusief een nieuw hoofdkantoor in Aalsmeer. De verwachte toename in personeel is 200 tot 250.’

Hoe groot was de investering om dit te bewerkstelligen? En hoe lang hebben jullie hieraan gewerkt?

‘De afgelopen maanden hebben we intern gesprekken gevoerd en diverse opties besproken. De afname van het aantal bloemisten vormt een ingewikkeld dilemma voor onze organisatie. Als wij blijven doen wat wij deden, dan komt onze landelijke dekking in gevaar. En daarmee onze continuïteit en ons voortbestaan. We vinden het belangrijk om transparant en open te communiceren hierover met onze partners. Alle bloemisten zijn afgelopen maandag persoonlijk gebeld en geïnformeerd met het bericht dat we de samenwerking gaan afbouwen. Op dit moment voeren wij gesprekken met al onze partners over de gevolgen voor hen.’