De kunst is om de rode draad te blijven zien, als het gaat om retailmedia - zoals wordt gedaan tijdens de eerste Retail Media Day, die BBP Media in Utrecht 28 mei a.s. met diverse partners organiseert. We blikken vooruit met Rupert Parker Brady, retaildeskundige en strateeg die RMD24 programmeerde en er dagvoorzitter zal zijn.
Tekst: Peter van Woensel Kooy
Retailmedia is volgens zijn definitie ‘in feite alles wat binnen het domein van een retailer valt: van parkeerplaats tot folder en van de app tot de zelfscankassa. Het is dus veel breder dan alleen schermen in en rondom het schap in de winkel.’
Er is veel te doen om retailmedia, is dat terecht vanuit de optiek van merkenbouwers en marketeers?
Parker Brady: ‘Zeker. Retailmedia is als je het goed uitvoert een effectief tactisch instrument, dat merken en leveranciers kunnen inzetten om beter op de wensen van marketing en sales in te spelen. Je kunt er een merk mee bouwen en het is een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat minder nieuwe introducties en innovaties floppen.’
Wie zijn of haar oor te luisteren legt in de Nederlandse markt, hoort dat er nog veel onduidelijk is en ook veel kaf naast koren op het vlak van retailmedia. Eens?
‘Er wordt heel hijgerig gedaan over de impact van retailmedia, vooral door bureaus die nadrukkelijk kijken naar de digitale kant. De gouden bergen die beloofd worden – retailmedia streeft volgens IAB Europe in 2027 het reguliere tv-adverteren voorbij als reclamebesteding met 25 miljard euro – ontnemen het zicht op waar het werkelijk over moet gaan. En dat is hoe je met retailmedia merken kunt bouwen en verhalen kunt overbrengen waar de consument echt op zit te wachten.’
Wat kan je doen om meer overzicht te krijgen op dit vlak?
‘Kom naar de eerste editie van Retail Media Day op 28 mei en ontdek wat de kansen en mogelijkheden zijn.’
Welke partij heeft sterke troeven in handen?
‘Albert Heijn werkt al tien jaar aan de ontwikkeling van retailmedia en heeft in die zin een grote voorsprong op de concurrentie die pas in 2023 is ingestapt.’
Jumbo komt met 3D retailmedia. Doorbraak? Hebben zulke spectaculairs en VR toepassingen de toekomst?
‘Het is een slimme vertaling van bestaande technologie, maar als alle merken dit gaan inzetten, verliest het z’n effect. Ook hier weer zie je dat er vooral veel aandacht is voor digitale out of home cq instore media.’
Gaan retailmedia televisie en ‘onafhankelijke’ nieuwsmedia en reclameblokken vervangen?
‘Geen sprake van, retailmedia is per definitie commercieel. Reclameblokken op radio en tv blijven ook hun functie behouden.’
Helder. Welk retailmedium inspireert jou?
‘Het is niet één medium, het gaat om de mix: wat mij fascineert is hoe je een combinatie van media effectief inzet, bijvoorbeeld sponsored magazine, app, folder, tv commercial en social media.’
Welk ander retailmedianieuws wil je nog agenderen?
‘Retailmedia staat op de keper beschouwd nog in de kinderschoenen. Daarom is er zoveel hype. Op 28 mei wil ik als dagvoorzitter de breedte laten zien van de ontwikkelingen. En ook aandacht besteden aan wat fabrikanten en merken kunnen doen.’
Meer weten over alle aspecten van retailmedia? Kom ook met je collega's en bureau-adviseurs. Regel hier nu je kaarten voor 's lands eerste Retail Media Day op 28 mei 2024. Welkom in Media Plaza naast Utrecht Centraal.
Retail Media Day 2024
De Retail Media Day is een event van de vakbladen Twinkle en MarketingTribune. De dag, die onder leiding staat van Rupert Parker Brady, heeft sprekers als hoogleraar Corine Noordhoff, de enorm ervaren retail consultant Ian Scott, Rolf Oosterhoff van Albert Heijn (de eerste supermarkt in Nederland die retailmedia inzette), Stefan Brzozowski (director commerce van Bol retailmedia) en Maurice Ridder, verantwoordelijk voor retailmedia bij Basic-Fit. De Retail Media Day is het grootste Nederlandse event in zijn soort en wordt op 28 mei 2024 gehouden te Utrecht. Meer informatie is hier te vinden.
Dit artikel stond eerder op MarketingTribune.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Retailmedia: De kunst is de rode draad te blijven zien