Twinkle | Digital Commerce

Retailmedia 2025: voorbij de hype, tijd voor resultaten

2025-08-11
1000562
  • [achtergrond]
  • 1:16

Retailmedia is niet langer een buzzwoord, maar een volwaardig kanaal binnen de mediamix. Tijdens Retail Media Day 2025 in de Jaarbeurs Utrecht werd duidelijk dat de experimenteerfase voorbij is. Van Albert Heijn tot Unilever en van Hema tot GroupM: alle partijen zoeken naar antwoorden op dezelfde vraag – hoe professionaliseer je retailmedia?

‘We waren vorig jaar nog aan het kruipen, kunnen inmiddels een beetje wandelen, maar moeten nu gaan leren rennen’, zei Lisette Fransen van Jumbo. En dat geldt voor de hele sector. Want hoewel de groeicijfers indrukwekkend zijn, blijven effectiviteit, samenwerking en technologie achter op de ambities.

Een belangrijk thema: meetbaarheid. Volgens Anne Westerink (Unilever) is incrementele ROAS onmisbaar om echt te snappen wat retailmedia oplevert. Maar zoals Bart Manders (GroupM) waarschuwt: ‘We lopen in Nederland nog flink achter op het gebied van measurement en attributie.’

Tegelijk groeit het besef dat creativiteit doorslaggevend is. Onderzoek van DVJ Insights toont aan dat het verschil in verkoopimpact tussen de beste en slechtste uitingen kan oplopen tot 265 procent. En dan moet de technische uitdaging – schaalbaarheid en datastandaarden – nog beginnen.

Wat drijft de volwassenwording van retailmedia? En wat betekent dat voor merken, retailers en mediabureaus? Het volledige artikel lees je in het juni-nummer van Twinkle: met daarin de belangrijkste inzichten, dilemma’s én praktijkvoorbeelden van koplopers als Nestlé, Ahold Delhaize, MediaMarkt en Hema.