Betaaldienst iDeal lanceert vandaag een nieuwe functie waarbij klanten voor het eerst een account kunnen aanmaken. Hiermee moeten ze volgens de dienst online aankopen sneller en veiliger kunnen doen.
Zowel consumenten als webwinkels betalen niet extra voor de nieuwe functies van iDeal. Gegevens worden alleen gedeeld als de consument daarmee instemt. Volgens iDeal is het introduceren een verbetering voor de check-out, die is sneller doordat webshops adresgegevens krijgen vanuit het iDeal-profiel en veiliger omdat de gegevens in het systeem van iDeal worden opgeslagen en niet meer bij de webwinkel zelf.
Vrijheid om te kiezen
IDeal biedt consumenten ook de vrijheid om te kiezen of ze een account willen aanmaken of niet, dit is dus niet verplicht. Afrekenen zonder account blijft mogelijk. Volgens iDeal zorgt de nieuwe functionaliteit ook dat de conversie van webshops omhoog gaat, omdat klanten dankzij het account minder stappen hoeven te doorlopen om hun aankoop af te ronden.
Daniel van Delft, ceo van Currence, het bedrijf achter iDeal: ‘Weg is de tijd dat bij iedere aankoop adresgegevens ingevuld moeten worden. Consumenten met een iDeal profiel kunnen met nog meer gemak niet alleen hun betaalgegevens delen maar ook, bij toestemming, hun adres met webwinkels. Dit zorgt voor een nog meer gestroomlijnde betaalervaring.’
Gefaseerd
De komst van de klantprofielen werd enkele maanden geleden al aangekondigd en wordt gefaseerd uitgerold. Klanten van ING kunnen vanaf 17 april een profiel aanmaken. Klanten bij ABN AMRO moeten nog even geduld hebben. Voor klanten van de andere banken is de functie vandaag al beschikbaar.
Chief product officer Amos Kater van Currence besprak het nieuwe iDeal – dat later onderdeel wordt van het Europese platform Wero – al tijdens de Webwinkel Vakdagen in 2023.
Hartelijk dank voor het delen van uw gedachten en feedback over de nieuwe functionaliteit van iDEAL, waarbij gebruikers een account kunnen aanmaken voor een snellere en veiligere betalingservaring. We begrijpen dat er vragen kunnen zijn over hoe deze verandering invloed heeft op zowel consumenten als ondernemers.
Om iedereen volledig te informeren over deze update en wat het betekent voor uw bedrijf, nodigen we u graag uit voor een exclusief webinar. Tijdens dit webinar zullen we alle ins en outs van het vernieuwde iDEAL bespreken en uiteraard gelegenheid bieden voor het stellen van vragen.
Dit webinar vindt plaats op vrijdag 26 april van 15:00 tot 16:00. U kunt zich aanmelden en het webinar bijwonen via de volgende link:(https://webinar-ideal.nl/account.
We kijken ernaar uit om u daar te zien en al uw vragen te beantwoorden!
Je reactie op Maarten Lemmers: