Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Amazons hub in Kenia.
Amazon opende eind vorig jaar een development center voor Amazon Web Services (AWS) in Nairobi. Deze hub in de Keniaanse hoofdstad is de tweede vestiging van de clouddienst op het Afrikaanse continent. De andere is gevestigd in Zuid-Afrika. Het techbedrijf was al twee jaar actief in deze markt en ziet mogelijkheden om er verder te groeien. Het opleidingsniveau in Kenia noemt AWS als belangrijke reden om juist hier een hub te openen, met de vestiging kan het bedrijf gemakkelijker lokaal talent aan zich binden.
Silicon Savannah
Amazon zal met open armen zijn ontvangen door de Keniaanse regering; die presenteerde onlangs een nationale e-commercestrategie. Daarin werd aangekondigd dat flink wordt ingezet op het verbeteren van de infrastructuur om de kosten van e-commerce te verlagen en de snelheid van de bezorging te vergroten.
Met het plan wil Kenia zijn positie als digitale voorloper in Afrika verstevigen. Het land (dat zichzelf op technologisch gebied al enige tijd presenteert als Silicon Savannah) heeft met zijn bevolking van 55 miljoen inwoners al een vrij sterke internetpenetratie, met 86 procent. Mobiel betalen is er al sinds 2007 mogelijk met het betaalsysteem MPesa, dat een tijd lang zelfs het grootste mobiele betaalsysteem was ter wereld. Zo’n 43 procent shopt (volgens Statista) al online; het Keniaanse ministerie van Handel verwacht dat dit percentage in 2025 groeit naar 53 procent.
Volgens de Keniaanse regering bedroeg de totale e-commerce omzet in het land 3.6 miljard dollar (omgerekend 3.3 miljard euro) in 2023. EcommerceDB schat die omzet beduidend lager in en verwacht 800 miljoen dollar (740 miljoen euro) in 2024, waarmee het land wereldwijd de 74ste grootste e-commercemarkt is.
Top-5
De populairste categorieën waarbinnen online wordt geshopt, zijn elektronica (goed voor 24.1 procent van de nationale e-commerceomzet), gevolgd door hobby & vrije tijd (21,7 procent), mode (19,2 procent) en meubels en apparaten (11,7 procent).
Kenianen besteden volgens EcommerceDB online het meest bij Carrefour. De supermarktketen zette in 2023 zo’n 40 miljoen euro om. Op de tweede positie staat Mydawa.com, een lokale online apotheek en drogisterij, met 12 miljoen euro omzet. Marketplace Jumia, actief in diverse Afrikaanse markten, bezet de derde positie met 9 miljoen euro omzet. Phoneplace Kenya en Desertcart maken de top-5 compleet.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
E-commerce in ... Kenia