Twinkle | Digital Commerce

Coolblue maakt vaart met huismerk BlueBuilt

2022-02-18
1000561
  • [nieuws]
  • 1:26

Coolblue heeft in 2021 huismerk BlueBuilt meer op de kaart gezet. Dat huismerk werd in 2019 geïntroduceerd. In 2021 vertienvoudigde het aantal producten van het huismerk, dat voornamelijk bestaat uit accessoires.

Zo’n drie jaar geleden introduceerde de webshop het eigen merk, producten worden daarbij ontwikkeld op basis van data en input van klanten. ‘We hebben de klantbehoefte geanalyseerd en creëren daar unieke klantreizen omheen’, liet de woordvoerder van het bedrijf destijds weten aan Twinkle.

Toentertijd bestond het aanbod uit enkele tientallen producten, variërend van muurbeugels voor televisies naar HDMI-kabels. Twee jaar later, in maart 2021 lag het aantal producten op 118 (via Arjan van Oosterhout). Niet veel meer dus. Maar in de afgelopen maanden is daar verandering in gekomen. Inmiddels bestaat het aanbod uit meer productcategorieën en staan er 1.111 producten online. Vooral de categorie telefoon- en tabletaccessoires is daarin groot. Dat bestaat momenteel uit 948 huismerkproducten. Het overgrote deel dus.

Maar dat is niet alles. Ook uit het jaarverslag, dat deze week verscheen, blijkt dat Coolblue het afgelopen jaar meer aandacht heeft geschonken aan het eigen merk: ‘We hebben ons gericht op het aanbieden van een verbeterd aanbod van producten en diensten die het beste bij onze klanten passen, bijvoorbeeld met Coolblue Energie en door ons eigen BlueBuilt-merk verder te ontwikkelen.’

Tevens blijken die eigen merkproducten weinig impact te hebben op het milieu, stelt het bedrijf. Omdat ze gemaakt worden met behulp van ‘low-impact materialen die bovendien weinig tot geen verpakking vereisen.’

Overigens liet Coolblue bij de introductie van het merk weten open te staan voor andere categorieën dan alleen accessoires: ‘Maar dat is wel afhankelijk van de behoefte van de klant, de klantreis en de kansen die we zien.’