Twinkle | Digital Commerce

Dit is Coolblue’s huismerk BlueBuilt

2019-07-08
1000561
  • [nieuws]
  • 1:37

In stilte lanceerde Coolblue begin dit jaar zijn eerste eigen huismerk: BlueBuilt. Daarmee heeft het bedrijf naar eigen zeggen productkennis, data en input van klanten gebruikt om eigen producten te ontwikkelen.

Het assortiment van BlueBuilt, waarvan de aanwezigheid vorige week werd opgemerkt door Ecommercenews, bestaat voor nu uit enkele tientallen producten, variërend van muurbeugels voor televisies naar HDMI-kabels. Accessoires dus, en dat is niet zonder reden, verklaart woordvoerder Ottelien van Pelt in gesprek met Twinkle. ‘We hebben de klantbehoefte geanalyseerd en creëren daar unieke klantreizen omheen.’

Stapelkit

Dat unieke zit hem in de gedachte achter het product. De runner up van de Twinkle100 ontwikkelt namelijk niet zomaar een product, maar pas na het analyseren van data en reviews van klanten. Zo biedt het bedrijf een ‘stapelkit’ aan waarmee klanten gemakkelijk een wasdroger kunnen stapelen op een wasmachine. ‘Maar bij de beschikbare stapelkits merkten we dat de wasmiddellade van de wasmachine vaak niet meer goed open kon’, aldus de zegsvrouw. ‘Op basis van productdata, feedback en eigen kennis is de BlueBuilt stapelkit verhoogd, en hierdoor geschikt voor vrijwel elke wasmachine.’

De stapelkit is één voorbeeld, maar eigenlijk stelt Coolblue het volledige aanbod van BlueBuilt samen op basis van die drie componenten: productdata, feedback en productkennis. Zo beschikt de HDMI-kabel over een koppelstuk zodat hij dicht tegen de muur past, de muurbeugels over een eigen geschreven handleiding (‘Eén à twee kantjes, heel eenvoudig opgeschreven’) en ontwikkelde het bedrijf de BlueBuilt airconditioning in samenwerking met fabrikant Eurom. Verschil met BlueBuilt is echter dat bij deze airco een eigen raamafdichting wordt bijgeleverd, omdat de klant daarnaar vroeg.

Mogelijk andere categorieën

Hoewel de webshop voor nu alleen nog accessoires heeft toegevoegd aan zijn eigen huismerkassortiment, sluit Van Pelt niet uit dat er producten uit andere categorieën aan worden toegevoegd. ‘We zien mogelijkheden voor andere producttypes, ook buiten accessoires. Maar dat is wel afhankelijk van de behoefte van de klant, de klantreis en de kansen die we zien.’