Blokker verkoopt sinds deze week weer eigen merkartikelen online in België. Dat doet de retailer niet zoals voorheen via eigen winkels, noch via een eigen online kanaal, maar via platform bol.
Een uitbreiding van de huidige samenwerking tussen de twee Twinkle100-spelers zorgt voor een hernieuwde marktintrede van de huishoudwinkel bij onze zuiderburen, zo bevestigt een woordvoerder aan Twinkle. ‘Sinds 5 februari is Blokker via bol inderdaad weer terug in België. In Nederland verkopen wij al sinds 2019 op bol onze eigen merkartikelen. We hebben daar geleerd dat de vertrouwde merknaam Blokker, een eigen merk assortiment met een sterke prijs/kwaliteit verhouding en het enorme bereik van bol, een succesvolle combinatie vormen.’
Daarnaast is bol volgens de woordvoerder een belangrijk verkoopkanaal geworden voor Blokker. De retailer verzendt sinds vorig jaar bol-orders via het eigen dc in Geldermalsen en sindsdien is het bedrijf ‘enorm gegroeid’ op bol.
Waarom dan toch weer België? Blokker besloot immers aan het begin van de coronacrisis al zijn winkels in België (en Luxemburg) te verkopen, het eigen online kanaal daar was toen al even gesloten. ‘Omdat Blokker 43 jaar in België aanwezig is geweest en daardoor nog een hoge naamsbekendheid heeft, denken we dat België voor ons kansen biedt voor online verkoop’, aldus de woordvoerder. Die verkoop via bol doen, was voor de retailer een inkopper, omdat het dc in Geldermalsen (waar vanuit ook bol-orders worden bezorgd) ook de verzending van pakketten buiten Nederland kan verzorgen. ‘We verkopen daar nu, net als in Nederland, ons volledige eigen merk assortiment, van vacuümzak tot airfryer, van kandelaar tot droogrek, van opbergdoos tot koekenpan. Vanzelfsprekend volgen we nauwkeurig wat er gebeurt op bol België. De data die we nu verzamelen over Blokker op de Belgische markt, kunnen weer gebruiken om eventuele vervolgstappen te bepalen.’
Uitstekende move van Blokker vanuit de customer journey bekeken. Het merk heeft zeker een reputatie opgebouwd, en past uitstekend tussen de andere merken en maakt het one-stop-shoppen voor de consument die winkelt op Bol weer een stukje completer. Win-Win dus!
Je reactie op Willem van Duuren:
En met de commissiekosten die Bol in zijn zak steekt kan ze dan weer prijzen verlagen om de concurrentie aan te gaan met Blokker. Nooit, maar dan ook nooit is een bekende retailer op een ander platform een win-win situatie.
Je reactie op Kristof:
Tactisch goede zet; eenvoudig om zo je afzetmarkt te vergroten. Denk dat de Blokker klant een andere is dan de Bol klant. Mooi voor de Belgen
Je reactie op Alexander Bruggeman: