Twinkle | Digital Commerce

Hema start ‘zeker geen’ eigen marktplaats, samenwerking platforms niet uitgesloten

2024-01-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:19

Hema zal niet zo snel achteraan sluiten in de marketplace-polonaise. Het bedrijf wil zich mogelijk wel gaan oriënteren op de verkoop via andere platforms.

Dat stelde cto Pieter Heij vandaag in zijn keynote presentatie tijdens de Webwinkel Vakdagen. Zelf een marketplace starten is uitgesloten, stelt Heij. ‘Wij zijn een sterk merk en willen graag ontwikkelen wie we zelf zijn. Eerst moet het eigen huis op orde zijn.’ Wel gaf Heij aan dat Hema open staat voor verkopen op andere platforms.

Hema heeft echt de afgelopen jaren de handen vol gehad aan het eigen online kanaal. ‘Daar hebben we sinds 2021 alle energie ingestoken’, stelde Heij. ‘We willen online dezelfde winkelervaring creëren als in de winkel. Het platform was enkele jaren geleden vooral een gericht op mannen, en zat erg technisch in elkaar. Nu ziet dat er heel anders uit, met meer gemak en vooral visueel een enorme verbetering. Ook hebben we de zoekfunctie onder handen genomen.’

Volgens de cto heeft Hema daarnaast de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in een geautomatiseerd dc. Daardoor is de leverbelofte enorm verbeterd, zeker ten opzichte van 4, 5 jaar geleden. Toen Hema op dat vlak nogal wat problemen kende.

Het online kanaal van Hema is volgens Heij winstgevend, exacte cijfers noemde hij niet. Online draait de webshop zo’n 300 miljoen euro omzet. Fysieke winkels – die de komende jaren overigens allemaal omgebouwd worden naar de nieuwe formule – leveren het bedrijf meer winst op. Het winstpercentage tussen online en offline scheelt volgens Heij ‘enkele procenten’. In het voordeel van fysiek, dat wel.