Twinkle | Digital Commerce

Apple Pay: gamechanger in mobiel betalen?

2017-10-05
180101

Retailers richten zich steeds meer op de verkoop via mobiele apparaten. Nieuwe online én offline strategieën worden vanuit de mobile first-gedachte opgesteld. Bedrijven als Apple, Samsung en Google (Android) spelen hier handig op in met eigen betaalmethodes. Het Nederlandse mobiele betaallandschap zou binnenkort worden uitgebreid met Apple Pay, volgens Amerikaanse experts een echte gamechanger. Is deze introductie van toegevoegde waarde in Nederland?

Tekst: Marit Smits

Nederlandse retailers kunnen consumenten in hun mobiele webwinkel laten afrekenen met onder meer iDeal, creditcard en PayPal. Daar ontbreekt volgens Pieter Heij, directeur Multichannel & IT van de Bijenkorf, maar ‘weinig’ aan. Een ander verhaal is het in de fysieke winkel. Daar staat betalen met een mobiel device nog in de kinderschoenen, vertelt Jan-Willem Roest, general manager van PayPal Benelux. ‘De smartphone wordt nog te weinig als een daadwerkelijk mobile wallet gebruikt. Dat komt omdat er nog geen eenduidige standaard is wat technologie betreft’, concludeert hij. ‘Op dit moment is dit te hardware-afhankelijk.’ Deze mening deelt Sabine de Vos, marketingmanager van Bax-shop.nl: ‘Er ontbreekt een uniforme, gestandaardiseerde methode die minder frictie en beheer oplevert dan de huidige betaalmethodes.’

Dure wallet
Apple Pay is een mobiele wallet, gekoppeld aan de creditcard en de Touch ID-functie op de nieuwste iPhones. Betalen kan in de apps van retailers en via near field communication (nfc) in stenen vestigingen. Is gezien het grote aantal iPhone-gebruikers in ons land, Apple Pay een mooie aanvulling op bestaande betaalmethodes? ‘Hoe meer keuze voor de consument, hoe beter’, zegt Heij. ‘Maar vanuit het perspectief van retailers is het verschil tussen alle wallet-oplossingen beperkt. Daarnaast zijn de wallets relatief duur als je ze vergelijkt met directe betaalmethodes als de creditcard. Wij richten ons vooral op de best mogelijke directe integratie van alle betaalmethodes in onze checkout en hebben alleen de meest gebruikte wallet opgenomen. Met de huidige technieken kan een webshop het betalen al zo gemakkelijk maken voor klanten, dat de toegevoegde waarde van wallets beperkt is.’ Ook De Vos staat open voor een nieuwe speler als Apple, maar wijst daarnaast op de bijbehorende kosten voor de retailer. ‘Je hoopt dat de investering in de betaalmethode zich uiteindelijk terugbetaalt.’

Achterhaald
Beter dan de checkout uit te breiden met nieuwe betaalmethodes is het volgens Roest om je als retailer te richten op de volledige shopervaring van de consument. ‘Om mobiel betalen te stimuleren, moet de retailer mobiel centraal stellen in de gehele shopervaring’, zegt hij. ‘Loyalty-programma’s, prijsvergelijkingen en aanbiedingen maken allemaal deel uit van die ervaring. En niet alleen in de webwinkel. In de rij staan voor de kassa is wat mij betreft achterhaald. Het zal niet lang meer duren voordat de betaalprocessen in de fysieke winkel zullen veranderen.’ Heij voegt daaraan toe: ‘Payment is inderdaad maar een deel van de gehele checkout. In de login-stap in de webwinkel valt voor een retailer in het algemeen meer te winnen dan de payment-stap.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2015.