Er schijnen diverse online winkels te zijn met een Nederlands bedrijfsadres en een .de-landcode, die goederen direct vanuit China laten leveren en ook een Chinees retouradres blijken te hebben. Waarbij de retourzending zeer hoge verzendkosten kan hebben.
Hier waarschuwt het Hamburgse consumentenadviescentrum voor. Ook al lijkt het hoofdkantoor van zo’n bedrijf in Nederland te staan, toch krijgen consumenten te maken met een Chinese klantenservice. In veel gevallen wordt het exacte Chinese retouradres pas onthuld tijdens het retourproces. ‘Als de waarde van de bestelde goederen rond de 30 euro ligt, maar het retourneren 50 euro kost, voelen veel mensen zich bedrogen en opgelicht’, meldt Julia Rehberg, consumentenadvocaat van het Hamburg Consumer Center. ‘Wij adviseren mensen al jaren om in de opdruk van onlineshops te kijken en alleen te bestellen als er een betrouwbaar adres in Europa is, of nog beter in Duitsland’, zegt Rehberg. Maar dat alleen lijkt geen zin meer te hebben. ‘Je moet winkels die je niet kent altijd goed controleren en ook de kleine lettertjes bij retourzendingen goed lezen’, adviseert de consumentenadvocaat.
‘Oplichting’ via internet is al jaren een doorn in het oog van consumentenbonden en bedrijven die er eerlijke praktijken op nahouden. Zeker tijdens de coronajaren en in aanloop naar de koopjesdagen toe, zijn er veel online shops ontstaan waarvan de herkomst twijfelachtig te noemen is.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Duitse zorgen om diverse in Nederland gevestigde online shops’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.