Twinkle | Digital Commerce

Adobe: recordomzet en kortingen online tijdens komende feestdagen

2023-10-06
1000562
  • [nieuws]
  • 2:02

De komende feestdagen worden drukker dan ooit voor online retailers. In zijn nieuwe Shopping Forecast voor de feestdagen in de VS voorspelt Adobe dat online bijna 5 procent meer omzet zal draaien dan vorig jaar. De hieronder genoemde voorspellingen gelden dan ook voor de VS.

Die voorspelling doet Adobe in zijn nieuwe Shopping Forecast, waarin het data analyseert van e-commerce transacties op alle bij het softwarebedrijf aangesloten retailwebsites. In de periode van 1 november tot 31 december 2023 verwacht Adobe dat de consument online 221.8 miljard dollar zal uitgeven (omgerekend zo’n 210 miljard euro); dat is 4.8% meer dan tijdens de feestdagen in 2022. In dat jaar stegen de online verkopen met 3.5%. Volgens Adobe zijn inflatie en hogere prijzen niet de belangrijkste reden voor de hogere uitgaven dit jaar. Volgens het bedrijf zijn de prijzen online in de afgelopen 12 maanden al gedaald (in augustus lagen die 3.2% lager dan in augustus 2022).

Recordkortingen

Een belangrijke oorzaak van deze toename van online aankopen, zo meldt Adobe, is dat bedrijven massaal met kortingsacties komen, die recordhoogtes gaan bereiken. Het bedrijf verwacht dat bedrijven met hoge kortingsacties uitkomen op 35% op speelgoed, 30% voor elektronica en 25% op kleding en accessoires. Cyber Week, de periode waarbinnen in de VS Thanksgiving, Black Friday en Cyber Monday vallen, moet online zo’n 37.2 miljard dollar opleveren (omgerekend ruim 25 miljard euro); dat is 16.8% van de gehele omzet dit seizoen en een groei van 5.4% ten opzichte van vorig jaar.

Consumenten kunnen al in de tweede week van oktober (Prime Day) kortingsacties verwachten, volgens Adobe, met kortingen die oplopen tot 18%. Maar de hoogste kortingen zullen worden gegeven tijdens Cyber Week. Black Friday (24 november) zal de beste dag zijn om te shoppen voor televisies, zaterdag 25 november zullen de computers in de uitverkoop gaan. De hoogste kortingen voor speelgoed en kleding worden gegeven op zondag 26 november, terwijl Cyber Monday (27 november) de beste deals heeft voor electronica en meubilair. Op 30 november zijn de (huishoudelijke) apparaten in de aanbieding, en sportartikelen gaan op 4 december in de sale.

Buy now pay later

Ook de toegenomen populariteit van buy now, pay later (BNPL) speelt een rol; het softwarebedrijf verwacht in de VS dat tijdens de feestdagen zo’n 17 miljard dollar later zal worden afgerekend – bijna 17% meer dan een jaar geleden. Tot slot zal dit jaar tijdens de feestdagen voor het eerst meer worden geshopt op de smartphone (51.2%) dan op de desktop.