Twinkle | Digital Commerce

MyParcel: het verhaal achter het toonaangevende multicarrier verzendplatform

2024-01-11
20001124
  • [branded content]
  • 5:06

In de snel veranderende wereld van e-commerce, waar iedere klik kan leiden tot een transactie en elke transactie een belofte inhoudt, staat MyParcel als een baken van innovatie en betrouwbaarheid. Opgericht door en voor webshopeigenaren, is het ambitieuze bedrijf uitgegroeid van een oplossingsgericht initiatief tot een toonaangevend, multicarrier verzendplatform dat inmiddels al 42.000 e-commerce ondernemingen met verve ondersteunt.

Van start-up tot marktleider

Het verhaal van MyParcel begint met een eenvoudige, maar krachtige visie: het verzendproces toegankelijk maken voor elke webshopeigenaar, ongeacht de grootte van hun bedrijf. In de beginjaren richtte MyParcel zich op de uitdagingen van kleine ondernemers, die vaak logistieke beperkingen tegenkwamen in de samenwerking met grote verzendpartijen. Vanuit een eigen behoefte ontstond een oplossing die de drempel voor toetreding tot e-commerce verlaagde. Met het platform wil MyParcel e-commerce ondernemers de mogelijkheid bieden om hun aandacht volledig op het ondernemen te richten. “Dit doen we door ze maximaal te ondersteunen. De toewijding en onvermoeibare passie die zij voor hun e-commerce onderneming hebben, hebben wij voor ons platform. Vanuit een intrinsieke overtuiging zet ons team zich iedere dag opnieuw in om onze klanten bij te staan en te ontzorgen.”, licht directeur Madelon Simons toe.

Samenwerking als basis voor innovatie

Die evolutie van MyParcel is tekenend voor het adaptieve karakter van het bedrijf. “Samenwerking staat bij ons centraal, niet alleen binnen ons team, maar ook met onze klanten, vervoerders en partners.”, vertelt Business Development Manager Derek Brink. “Op ons platform bieden we producten en diensten aan van verschillende logistieke partners. We geloven dat iedere partij, zijn eigen kracht en expertise heeft. Door dit met elkaar te combineren krijg je als e-commerce speler de mogelijkheid om van al die verschillende kwaliteiten te profiteren binnen één multicarrier platform.”.

MyParcel hanteert een agile-werkwijze en betrekt klanten bij het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten en producten binnen MyParcel. “Zo kunnen we in een vroeg stadium testen en zeer waardevolle feedback verzamelen. Het mooie daaraan is dat we nauw in contact staan met onze klanten, en snel kunnen innoveren.”, vult Madelon aan.

Met de mentaliteit om nieuwe dingen te proberen en ontwikkelen is het niet verwonderlijk dat het platform, dat inmiddels maar liefst 42.000 e-commerce spelers bedient, innovatie voor innovatie is meegegroeid met de behoeften van de markt. Dit heeft geleid tot een robuust en schaalbaar platform dat de complexere wensen van grote e-commerce spelers succesvol vervult.

Toegankelijkheid als drijfveer

De groei van MyParcel weerspiegelt de diepgewortelde toewijding aan toegankelijkheid en innovatie. Het zijn kernwaarden die essentieel zijn voor het succes van het bedrijf én die ervoor zorgen dat MyParcel blijft bloeien in een concurrerende omgeving. “Het is onze unieke benadering die ons onderscheidt in de markt en door onze klanten gewaardeerd wordt.”, geeft Madelon aan.

“De toegankelijkheid komt misschien nog wel het meest tot uiting in het feit dat echt iedere e-commerce speler bij ons aan kan kloppen, ongeacht de omvang van het bedrijf.’, geeft Derek aan. Het platform biedt een zee aan keuzevrijheid. In tegenstelling tot andere verzendplatformen betaal je bij MyParcel niets extra’s om gebruik te maken van de basis functionaliteiten en klantenservice. Extra, meer gespecialiseerde, functionaliteiten zijn beschikbaar bij afname van een abonnement. "Dit maakt het platform voor iedere e-commerce speler toegankelijk en interessant.”, benadrukt Madelon.

Efficiëntie van inkoop tot retour

Zowel kleine webshops als grote online retailers worden geconfronteerd met complexe logistieke en operationele uitdagingen. Ze navigeren allemaal door een zee van inkooporders en bestellingen, houden de voorraad in de gaten en zorgen ervoor dat elk product zijn weg vindt naar de consument, en soms ook weer terug. Deze complexiteit en de groeiende verwachtingen van klanten maken het managen van een webshop steeds ingewikkelder. Het platform van MyParcel is erop gericht hier maximaal bij te ondersteunen.

“Denk bijvoorbeeld aan orderbeheer of het tracken van alle leveringen.”, zegt Derek. Het efficiënt managen van orders en leveringen is cruciaal voor een succesvolle e-commerce business. De realiteit is dat veel online ondernemers worstelen met het vinden van een systeem dat alles kan integreren; van het verpakken en verzenden van orders, tot het volgen van de verzending om zeker te zijn van een succesvolle aflevering. “MyParcel biedt een geïntegreerde oplossing die het hele proces ondersteunt, waardoor het overzichtelijker en efficiënter wordt voor de e-commerce ondernemer.”.

“Retouren zijn ook een goed voorbeeld van zo’n uitdaging. Als e-commerce partij heb je er elke dag mee te maken.”, vult Madelon aan. Retouren zijn een onvermijdelijk aspect van e-commerce en in sommige branches zijn retourpercentages van 20% tot 30% heel normaal. Deze kunnen dan ook een ware test zijn voor de logistieke efficiëntie en klantenservice. MyParcel biedt een volwassen retouroplossing. Dit stelt ondernemers in staat om proactief de controle over retouren te behouden en een soepele ervaring aan de consument te bieden. “En de retourpropositie wordt nog steeds doorontwikkeld, samen met onze klanten zorgen we ervoor dat de nieuw toegevoegde functionaliteiten goed aansluiten bij hun behoeften”.

Data-driven als basis voor de toekomst

In het huidige online landschap is data een element dat niet meer uit de bedrijfsstrategie weg te denken is. Met de recent gelanceerde analysetool MyAnalytics helpt MyParcel e-commerce partijen inzichten te verkrijgen die nodig zijn om de processen optimaal in te richten. De tool gaat namelijk verder dan het weergeven van bevindingen op basis van historische data. MyAnalytics geeft suggesties waar verbeteringen kunnen worden doorgevoerd, bijvoorbeeld om toeslagen te voorkomen. Ook geeft het een actueel overzicht van zendingen waarbij afwijkingen in het proces zijn geconstateerd. “De meest recente uitbreiding maakt het mogelijk om prognoses te maken en om de eigen prestaties te vergelijken met “de markt”. MyAnalytics is continu in ontwikkeling op basis van de feedback van onze klanten.”

Een overstap zonder drempels

Het idee van overstappen naar een nieuw verzendplatform kan voor een e-commerce partij spannend of zelfs ontmoedigend zijn. MyParcel heeft haar systemen en supportstructuur echter zodanig geoptimaliseerd dat de overstap naadloos en zonder zorgen kan verlopen. “Ons IT-support team staat klaar om elke vraag te beantwoorden en samen te werken aan een snelle en efficiënte integratie."

“En ook als je verzendcontracten met een vervoerder hebt hoef je je geen zorgen te maken”, geeft Derek aan. “Je kunt je eigen contractvoorwaarden gewoon blijven gebruiken en daarnaast profiteren van de functionaliteiten van ons platform”. Dit biedt niet alleen kostenvoordelen, maar ook flexibiliteit.

Door de dagelijkse uitdagingen aan te pakken met een combinatie van technologie, inzicht en ondersteuning, stelt MyParcel webshops in staat om hun e-commerce bedrijf op een gestroomlijnde manier te runnen.

Benieuwd naar hoe MyParcel jouw logistieke proces kan vereenvoudigen? Vraag een vrijblijvende demo aan!

Dit artikel verschijnt op initiatief van MyParcel
Tekst: MyParcel | Afbeelding: MyParcel