Bezorger DHL heeft in het tweede kwartaal van dit jaar aanzienlijk minder winst geboekt. De opbrengsten daalden met 32,7 procent naar 1 miljard euro.
Volgens het bedrijf komt de daling door lagere volumes en vrachttarieven. De omzet daalde ook, maar procentueel minder, met 16,4 procent naar 20,1 miljard euro.
De daling van de omzet zit hem vooral in de vrachtdivisie. E-commerce blijft enigszins gelijk, met een daling van 0,3 procent.
DHL had al rekening gehouden met tegenvallende resultaten. Het bedrijf zit nu wel aan de onderkant van zijn prognose. Volgens Tobias Meyer, ceo van de DHL Group, heeft het bedrijf erger voorkomen door in een vroeg stadium maatregelen te nemen.
Als ik zie en lees hoe bv FEDEX reageert op teruglopende omzet .De nieuwe ceo reageert met ontslagen in manager functies en ontslagen van lager personeel .Een nieuwe leiding komt altijd met een andere aanpak om zich te onderscheiden van de vorige leiding. Maar zet daar tegenover de aanpak van DHL die ook te maken hebben met lagere omzetten maar o.a. antwoorden met innovaties op het gebied van commerce en diensten dan heb ik er alle vertrouwen in dat DHL de slag in de vervoersector gaat winnen.