Twinkle | Digital Commerce

Consument geeft meer uit per order, aantal bestedingen blijft gelijk in eerste kwartaal

2023-07-03
1000562
  • [nieuws]
  • 1:32

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 8,5 miljard euro online uitgegeven. De uitgaven groeien daarmee 5 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2022. Gemiddeld gezien geven consumenten per online aankoop 102 euro uit..

Dat blijkt uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Net als in 2022 zijn er in het eerste kwartaal van dit jaar 84 miljoen online aankopen gedaan. Wel wordt dus meer per order uitgegeven. ‘Als we terugkijken naar de trend van het aantal aankopen over de afgelopen jaren, dan zien we dat 2021 een piekjaar was voor e-commerce, uiteraard veroorzaakt door de noodgedwongen sluiting van fysieke winkels in dat jaar. De daling in 2022 lag in de lijn der verwachting, want toen waren de winkels grotendeels weer open. In Q1 2023 zien we het aantal online aankopen stabiliseren. Of deze stabilisatie doorzet gaat blijken uit de cijfers later dit jaar’, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.

Binnen het aantal aankopen is er wel een duidelijk verschil tussen producten en diensten. Zo is er een flinke stijging van diensten (12 procent), terwijl het aantal online gekochte producten met 2 procent daalt. Deze daling was er in 2022 ook al, maar nu is deze minder extreem. Binnen de dienstenbranche is er vooral een groei voor tickets voor attracties en evenementen en pakketreizen. ‘Dit kan worden gezien als een corona-effect’, vervolgt Ten Ham. ‘Nederlanders zijn niet meer bang dat hun vakantie of evenement wordt afgelast en dat zien we terug in hun keuzes: er wordt online steeds meer uitgegeven aan diensten. Dit zien we in de gehele markt, en heeft ook te maken met prijsstijgingen.’