De digitale klantreis van jouw bezoeker speelt zich niet alleen af op jouw advertenties en website, maar ook op die van je concurrenten. Om de gehele digitale klantreis beter te begrijpen en jouw advertenties en websites te kunnen optimaliseren, is het belangrijk om te weten hoe je concurrenten jouw bezoekers beïnvloeden.
Tekst: Ton Wesseling
Monitor websites van concurrenten
Breng in kaart wie je concurrenten zijn door klanten te interviewen en binnen Google te zoeken naar organisaties die adverteren rondom jouw zoekwoorden. Zodra je weet wat de websites van belangrijkste concurrenten zijn, configureer je een website-monitoroplossing voor de belangrijkste pagina’s in de klantreis. Deze oplossing controleert dagelijks de visuele wijzigingen van de gemonitorde pagina’s en stuurt je direct een e-mail met de visuele wijziging als die heeft plaatsgevonden. Zo weet jij direct hoe de klantreis van jouw potentiële klant is gewijzigd.
Monitor campagnes van concurrenten
Campagnes van concurrenten hebben een grote invloed op het gedrag van bezoekers van jouw advertenties en website. Op de meeste advertentieplatformen (zoals ook Google en Meta) kun je omwille van transparantie opvragen welke advertenties actief zijn. Controleer deze advertenties regelmatig – dit lukt ook redelijk goed met een website-monitoroplossing. Dit is ook handig om beter te kunnen begrijpen wat de oorzaak is van een verandering in jouw advertentiekliks.
Overweegt de bezoeker een concurrent?
Wanneer bezoekers enige mate van interactie hebben met jouw website kun je vragen om het doel van het bezoek en of ze op dit moment ook alternatieven aan het bekijken zijn (en zo ja: welke dan). Een extra goed moment om dit te vragen is wanneer de bezoeker de website verlaat, maar wel browsertabbladen laat open staan en hier dan later weer terugkeert. De feedback van de bezoeker voed je direct aan je webanalyse oplossing, waardoor je gedrag op jouw website kunt analyseren op basis van bezoekdoel en welke concurrenten bezoekers overwegen.
Gebruikerstest de websites van je concurrenten
Alle korte feedbackonderzoeken (die je als mini-enquête pop-up of slide-in op je website toont), hebben na het versturen van de antwoorden natuurlijk een bedankt-pagina. Daarop kun je deelnemers vragen of ze vaker aan onderzoeken voor de verbetering van het gebruikersgemak van jouw producten/diensten willen meewerken. Zo bouw je snel een e-maildatabase op van relevante respondenten. Gebruik deze voor gebruikerstesten, van online tot offline, niet alleen van jouw website, maar vooral ook die van je concurrenten.
Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Ton Wesseling, evidence-based growth specialist, voor analyse- en optimalisatie platform Webanalisten.nl. Het originele artikel lees je hier.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Houd een oog op de concurrentie
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.