Veel verkopers van consumentenelektronica hanteren onjuiste garantieregels, stelt toezichthouder ACM. Handelaren krijgen drie maanden de tijd om hun werkwijze aan te passen.
Klant vaak onterecht afgepoeierd
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ontvangt jaarlijks duizenden meldingen van consumenten die problemen ervaren bij garantieclaims. Veelvoorkomende klachten zijn dat winkeliers stellen dat de garantie na twee jaar stopt, klanten onterecht doorverwijzen naar de fabrikant of kosten rekenen voor reparaties die onder de wettelijke garantie vallen.
Volgens de ACM hebben consumenten recht op een goed werkend product gedurende de verwachte levensduur. De toezichthouder heeft retailers hierover in een brief gewezen op hun wettelijke plicht. Zij krijgen drie maanden de tijd om hun processen aan te passen. Daarna kan handhaving volgen.
Duidelijkheid over gebruiksduur gewenst
De ACM juicht initiatieven vanuit de markt toe die leiden tot duidelijkheid over de verwachte levensduur van producten. Ook benadrukt de toezichthouder het belang van goede consumentenvoorlichting. Op ConsuWijzer.nl vinden consumenten informatie over hun rechten, en ze worden aangemoedigd om misstanden te blijven melden.
Een goed functionerend garantiesysteem draagt volgens de ACM bij aan duurzamer productgebruik: fabrikanten worden gestimuleerd om kwaliteit te leveren, omdat zij anders opdraaien voor de kosten van reparatie of vervanging.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ACM tikt verkopers op de vingers over garantie