De Duitse webwinkel Otto zag de omzet in het afgelopen boekjaar met 2 procent afnemen tot 16,2 miljard euro. Het bedrijf had vooral last van macro-economische tegenslagen.
Dat blijkt uit de jaarcijfers. De omzetdaling merkt Otto vooral in thuismarkt Duitsland. In de buitenlandse markten behaalde het bedrijf een omzetplus van 9,6 procent. Met 7,2 miljard euro aan omzet zijn die markten wel kleiner dan de thuismarkt.
Onder de streep komt de brutowinst (Ebitda) uit op 589 miljoen euro. Vorig jaar waren die resultaten beter, benadrukt het bedrijf. Maar dat kwam vooral door eenmalige afschrijvingen.
Ceo Alexander Birken: ‘De cijfers laten zien dat ook wij niet aan de markttrend konden ontsnappen. De zeer bewogen en ontroerende tijden tegen de achtergrond van de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, de inflatie en de daarmee gepaard gaande inzinking van de consumptie zijn ook terug te zien in ons bedrijf.’
In het huidige boekjaar wil Otto mikken op meer winst en efficiëntie, zonder daar specifieke cijfers aan te koppelen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Lichte omzetdaling voor Otto
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.