Twinkle | Digital Commerce

Hoe digitalisering zorgt voor een welkom gevoel bij Q-Park

2023-03-29
1000562
  • [branded content]
  • 4:12
Aangeboden door: Mollie

Hoe transformeert een parkeergarage bedrijf in een vernieuwende business, met optimale bezetting en een geweldige klantbeleving? Q-Park ontwikkelde een innovatief digitaal platform waardoor het voor klanten makkelijker is dan ooit om te parkeren, in- en uit te rijden en te betalen in meer dan 140 garages én op straat. Mariëlle Velthoven, Head of Sales & Marketing van Q-Park, neemt ons mee in de ontwikkeling van het platform.

Je hebt vast weleens meegemaakt dat je in een parkeergarage in de rij moest staan bij een betaalautomaat. Of dat je auto nét iets te ver van de uitrijdterminal af stond, zodat je jezelf door het raampje van je portier moest vouwen om de ticket in het gleufje te duwen. Dat is niet meer nodig, dankzij de nieuwe app van Q-Park. ‘Je betaalt met de app per sessie, zonder transactiekosten; een warm welkom, elke keer als de slagboom opengaat!’, zo omschrijft Velthoven het gevoel dat klanten moeten hebben.

Kansen door technologie

Bij vernieuwende e-commerce en online platformen denk je wellicht niet direct aan een parkeergaragebedrijf. Toch is digitalisering een belangrijk onderdeel van Q-Park. Het bedrijf heeft als doel te groeien en ziet graag meer klanten in hun parkeergarages, die ook vaker terug komen. Dat deed het door die parkeerlocaties bijeen te brengen in één platform, inclusief een feilloos werkende betaaloplossing, waar je ook bent.

Innovatie zit in het DNA van Q-Park, vertelt Velthoven. ‘Parkeren is voor niemand een doel op zich. Het is altijd ondergeschikt aan de reis die je maakt en aan de eindbestemming. Je wilt naar de stad gaan, of een leuke avond in het theater hebben.’ Het is een onderdeel van de reis, waarvoor mensen zich wel steeds meer online oriënteren. ‘Waar parkeer ik? Kan ik daar overstappen op openbaar vervoer? Wij willen die reis van deur tot deur faciliteren en in de hele keten een rol spelen.’

Daar liggen veel kansen voor Q-Park, ziet Velthoven. Neem de locatie in Hoofddorp, waar structureel veel plekken leeg staan. Maar het ligt vlakbij Schiphol én direct voor de deur stopt 24 uur per dag een Connexxion bus. Een combinatiedeal aanbieden met een buskaartje naar Schiphol bleek de oplossing. ‘Vergelijk ons met een vliegtuig. We willen de bezetting van onze garages optimaliseren. Voor een vliegtuig kun je direct bij de vliegmaatschappij een ticket kopen, maar ook via derden, op platforms.’ Ander voorbeeld: een theater waar je bij het kaartje voor een voorstelling ook de parkeerticket kunt boeken. ‘De bezoeker weet waar hij of zij kan parkeren, wat zoekverkeer in de stad scheelt. Steden vinden dat fijn. Voor ons is het handig, want wij weten precies wie we wanneer kunnen verwachten en kunnen de bezoekersstromen goed verdelen over onze garages. Dat soort samenwerkingen krijgen steeds meer vorm, gedreven door technologie.’

Zorgeloos betalen

Bij een platform voor een organisatie die actief is in zeven landen, met 3.300 locaties, komt meer kijken dan goede ideeën alleen. Met name de betaling is een belangrijk punt. ‘Die moet super makkelijk zijn. Je maakt een account aan, koppelt je betaalmethode en je kunt direct parkeren.’

Q-Park schakelde voor het payment-vraagstuk Mollie in, dat vorig jaar zijn betaaloplossing Connect for Platforms had gelanceerd. Daarmee kunnen marktplaatsplatformen gemakkelijk betalingen integreren, verkopers onboarden en betalingen aanvaarden en verwerken. Christiaan Kopitz was als Sr. Business Development Manager bij Mollie nauw betrokken bij de ontwikkeling van het platform. Het was zaak om een goede match te maken tussen de wensen van Q-Park en de middelen die zij als payment service provider (PSP) tot hun beschikking hebben. ‘Parkeren via de app van Q-Park is een recurring product, wat betekent dat er elke keer dat je parkeert geld wordt afgeschreven. Dat gaat automatisch door de goedkeuring die de gebruiker van de app op voorhand heeft afgegeven. Hiermee kan de consument binnen alle Q-Park garages van deze innovatieve parkeerservice gebruik maken.” Wanneer je in Eindhoven parkeert dan gaat de slagboom van Q-Park automatisch voor je open, maar ook als je in Amsterdam bent. En je hoeft niet meer langs de betaalautomaat om je kaartje te betalen. Het is belangrijk om dat proces zo gemakkelijk mogelijk te maken.’

Samen in ontwikkeling

Een platform zoals Q-Park dat voor zich zag was voor Kopitz en voor Mollie ook nieuw. ‘Onze focus is altijd e-commerce geweest, met name webshops. Daar is het vraagstuk vaak eenvoudigweg: je wilt producten verkopen en de betaling moet eenvoudig te regelen zijn via iDeal of creditcard. Q-Park had vooral behoefte aan een kennispartner, want dit is niet zomaar een oplossing die elke PSP kan bieden.’

Het resultaat mag er zijn, vertelt Velthoven van Q-Park trots. ‘Wij zien de app als het hart van onze dienstverlening. In de toekomst kunnen we er nog andere diensten aan toevoegen, zoals het betalen van laadsessies bij een van de duizend laadpalen die wij op onze locaties hebben staan. Het is heel fijn als je dat soort ideeën met een partner als Mollie kunt bespreken, om samen een ontwikkeling door te maken. En als je samen kunt werken aan een mooie business case, dan geef je echt invulling aan het woord partnership. Wij willen meer, en dat proef ik bij Mollie ook heel sterk.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Mollie
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld