Twinkle | Digital Commerce

Bol.com en PostNL testen terugsturen verpakkingen

2023-03-31
1000562
  • 1:35

Bol.com voert samen met PostNL een test uit om uit te zoeken of de consument bereid is om verpakkingen terug te sturen naar het bedrijf. Volgens Marieke van der Heijden (Bol.com) en Suzanne Debrichy (PostNL), sprekers tijdens de Webwinkel Vakdagen, is het resultaat nu al positief. Maar er is ook nog veel te verbeteren.

‘Kunnen we consumenten overtuigen dat ze de verpakkingen terug willen sturen en hoe gaan we dit doen?’, aldus Debrichy. En dat zijn terechte vragen, want een extra stap moeten nemen om duurzaam te zijn, zal niet iedereen zomaar doen. Bol.com en PostNL verlagen daarom die drempel en bieden momenteel als test meerdere mogelijkheden aan voor inlevering. Zo kun je je verpakking wegbrengen naar een PostNL-pakketpunt of inleveren bij de Albert Heijn. Daarnaast is het mogelijk om de verpakking terug te sturen via de brievenbus (kleine verpakking) of het direct mee te geven aan de pakketbezorger. Tijdens deze test bieden ze ook de mogelijkheid om de verpakking gratis op te laten halen. Hiervoor is een speciale dienst opgezet, zodat ze gelijk in de gelegenheid zijn om vragen te stellen. Deze mogelijkheid is echter niet grootschalig uit te zetten en zal ook niet blijven. In de verpakking zelf is een flyer te vinden waarop duidelijk uitgelegd wordt hoe de consument de verpakking weer in kan leveren. Alle informatie voor het specifieke verpakkingsproduct is ook terug te vinden op de betreffende landingspagina.

Alle verpakkingen worden uiteindelijk verzameld op een centraal punt, waarna Bol.com de verantwoordelijkheid heeft over het cleaningproces. Daarna is de verpakking weer klaar voor gebruik. Het is de bedoeling dat een verpakking binnen drie maanden minimaal drie keer hergebruikt gaat worden. Wanneer Bol.com en PostNL precies gaan starten met het definitief uitrollen van deze retourzending is nog niet bekend.