Bol.com voert samen met PostNL een test uit om uit te zoeken of de consument bereid is om verpakkingen terug te sturen naar het bedrijf. Volgens Marieke van der Heijden (Bol.com) en Suzanne Debrichy (PostNL), sprekers tijdens de Webwinkel Vakdagen, is het resultaat nu al positief. Maar er is ook nog veel te verbeteren.
‘Kunnen we consumenten overtuigen dat ze de verpakkingen terug willen sturen en hoe gaan we dit doen?’, aldus Debrichy. En dat zijn terechte vragen, want een extra stap moeten nemen om duurzaam te zijn, zal niet iedereen zomaar doen. Bol.com en PostNL verlagen daarom die drempel en bieden momenteel als test meerdere mogelijkheden aan voor inlevering. Zo kun je je verpakking wegbrengen naar een PostNL-pakketpunt of inleveren bij de Albert Heijn. Daarnaast is het mogelijk om de verpakking terug te sturen via de brievenbus (kleine verpakking) of het direct mee te geven aan de pakketbezorger. Tijdens deze test bieden ze ook de mogelijkheid om de verpakking gratis op te laten halen. Hiervoor is een speciale dienst opgezet, zodat ze gelijk in de gelegenheid zijn om vragen te stellen. Deze mogelijkheid is echter niet grootschalig uit te zetten en zal ook niet blijven. In de verpakking zelf is een flyer te vinden waarop duidelijk uitgelegd wordt hoe de consument de verpakking weer in kan leveren. Alle informatie voor het specifieke verpakkingsproduct is ook terug te vinden op de betreffende landingspagina.
Alle verpakkingen worden uiteindelijk verzameld op een centraal punt, waarna Bol.com de verantwoordelijkheid heeft over het cleaningproces. Daarna is de verpakking weer klaar voor gebruik. Het is de bedoeling dat een verpakking binnen drie maanden minimaal drie keer hergebruikt gaat worden. Wanneer Bol.com en PostNL precies gaan starten met het definitief uitrollen van deze retourzending is nog niet bekend.
Binnenkort is het weer 1 april !
Je reactie op Anton:
Heeft niks met 1april te maken maar zoals te lezen is in het stuk met duurzaam
Je reactie op Marijke Stoffelen :
Zou een prima initiatief zijn
Je reactie op Rico:
of het is 1 april of het is een heel vaag en incompleet verhaal. Hoe kan het terugsturen van verpakkingen nu duurzaam zijn met alle extra transportbewegingen? En bol is verandwoordelijk voor cleaningsproces waarna verpakking weer gereed is voor gebruik. en binnen 3 maanden 3 keer gebruikt word....
of dus 1 april of er ontbreekt heel veel info. het lijkt me in dat laatste geval dus niet om verzendverpakkingen te gaan maar wel dan om is me een raadsel.
redactie Twinkle heeft zelf ook niet echt goed naar gekeken of over nagedacht volgens mij voor plaatsen.
Je reactie op Daniel:
Ik vind dit werkelijk waar een lachertje. Ze doen er beter aan om een kleine bijdrage van pak hem beet 1,95 in rekening te brengen voor retourkosten. De consument bestelt maar lukraak op bol.com omdat het ze erg gemakkelijk wordt gemaakt, bestellen en retourneren kost ze toch niets? Het milieu wordt hierdoor veel beter beschermd, want er zijn dan minder verpakkingen nodig. Daar hoef je geen hogere wiskunde voor gestudeerd te hebben.
Je reactie op Mary-Ann:
Lukraak is onzin en je betaald al een gedeelte van de verzendkosten de meeste auto's rijden al millieu vriendelijk
Je reactie op Marijke Stoffelen:
Ik ben daar verkooppartner en ik weet waar ik over praat. Om enkele voorbeelden te noemen: Reden retourneren: per ongeluk besteld; of 10 tassen bestellen en ze alle 10 retour krijgen. Als consumenten zelf de retourkosten moeten betalen, gaan ze er wel zorgvuldiger mee om. Of pakketten niet ophalen bij een Parcelpunt, ook zo'n dingetje.
Je reactie op Mary-Ann:
Als consumenten zelf de retourkosten moeten betalen, gaan ze er wel zorgvuldiger mee om. Of pakketten niet ophalen bij een Parcelpunt, ook zon dingetje---Als consumenten retourkosten moeten gaan betalen dan zullen ze andere redenen bedenken om het artikel gratis naar Bol.com te laten verzenden. Bijvoorbeeld door aanspraak te maken op garantie. Het zou mij niet verbazen als klanten het product zelfs gaan beschadigen. Het niet ophalen van pakketten van een pakketpunt is een grote irritatie. Wij verwerken die niet direct als retour. We laten ze gewoon liggen. 30% hoor je niets meer van en gaat na 3 maanden gewoon weer in de verkoop. De 70% die klaagt waarom de retour niet verwerkt is krijgt een net mailtje waarin ze geattendeerd worden op de kosten van retour en de milieubelasting die het met zich meebrengt. Dit mag binnen de regels van Bol.com
Je reactie op Patmania:
Wat is nou een 1 april grap?
Je reactie op Max: