Twinkle | Digital Commerce

Bezorgen moeten we samen doen

2023-02-06
1000562
  • [opinie]
  • 2:09

In ons eigen vakblad durf ik deze stelling wel aan: we zijn als sector nog helemaal niet zo duurzaam als we vanaf de barricaden preken.

Zonnepanelen alleen maken een distributiecentrum nog niet duurzaam. Die groeiende vloot elektrische busjes en vrachtfietsen? Het wordt alleen maar drukker bij mij in de straat. Hoe we omgaan met de bezorgers verdient geen schoonheidsprijs. En onze klant is niet tevreden over de thuisbezorging.

Misschien hebben de aanvoerders van de kruistocht in de Tweede Kamer wel gelijk met hun pleidooi voor een bezorgtax en een pakketwet. Laten we de hand in eigen boezem steken. Kan het echt niet veel duurzamer? Drie suggesties voor 2023: bezorg in één keer goed, bezorg samen en ga in gesprek met buurten waar je bezorgt.

Consument aan het stuur

De meest duurzame bezorging is in één keer goed bezorgen op het moment dat en op de plek waar de consument de bestelling wil ontvangen. Die consument moet aan het stuur. Ik wil die pakketbezorger die mij informeert over de pakjes die komen, en mij opties geeft om het pakketje uit te stellen of ergens anders af te laten leveren. Met een overvloed aan data moet dat kunnen. Een op-tijd-score van minder dan 85 procent is niet voldoende.

De knuppel in het hoenderhok: bezorgen moeten we samen doen. Geen enkele consument wil tien pakketbezorgers aan de deur. Ook niet voor levensmiddelen. Het past echt niet meer in de straat. Samen bezorgen begint al in het begin van de keten. Later alsnog bundelen is lastig en duur.

Mijn buren ergeren zich aan de grote bestelbussen en het gedrag van bezorgers. Wie schaamt zich niet voor al die deuken? De bezorgers zijn te gast in de straat. Dat moet veilig en zonder overlast. Systemen voor het volgen van het rijgedrag van de bezorgers kun je morgen al introduceren.

Het vergt ook een stevig gesprek met gemeenten over voorkeursroutes voor bestelauto’s en licht elektrische voertuigen, voldoende laad- en losplekken en microhubs, handhaving en de inzet van 'Intelligent Speed Assistant’. In sommige buurten zijn white label pakketkluizen, afhaalpunten en buurthubs een oplossing.

Eenheidsworst past niet

Misschien moet het fundamentele gesprek wel gaan over onze soul: de passie voor de consument. Daarbij past de eenheidsworst waarmee we bij consumenten bezorgen niet meer. Kijk eens verder dan de NPS van individuele bestelklanten en ga in gesprek met alle mensen in mijn buurt. Wat vinden zij van een duurzame thuisbezorging? Dan kunnen we daarna met partijen in de thuisbezorging in gesprek over welk ecosysteem van bedrijven daarbij past. Zoals we het nu met elkaar regelen is onhoudbaar.

De column wordt afwisselend geschreven door Walther Ploos van Amstel, Jesse Weltevreden en een e-commerceondernemer. In de volgende aflevering (onder voorbehoud) Sharon Hilgers van My Jewellery.