Twinkle | Digital Commerce

Bij deze verzendkosten slaat klant de deur dicht

2023-01-10
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:29

Verzendkosten, ook dit jaar is de discussie over het wel of niet weer aangezwengeld. Uit eerder onderzoek zou blijken dat veel webwinkels inmiddels zijn afgestapt van gratis verzending. Maar hoe hoog mogen die verzendkosten dan volgens de klant zijn? Nou, ook dáár is onderzoek naar gedaan.

Verzendplatform Wuunder ondervroeg duizend consumenten naar de invloed van verzendkosten op hun shopgedrag. Hen werd gevraagd bij welke verzendkosten ze liever naar een fysieke winkel gaan dan dat ze de verzendkosten bij een online winkel moeten betalen.

Uit die rondvraag komt naar voren dat verzendkosten tot grofweg 2 euro nog wel te blieven zijn, maar dat het vanaf daarboven lastiger wordt. Zo geeft 13,1 procent van de consumenten aan bij verzendkosten tussen de 2 en 3 euro liever naar de fysieke concurrent te gaan, bij 13,4 procent is dat bij een bedrag tussen de 3 en 4 euro, en bij 15,2 procent bij verzendkosten tussen de 4 en 5 euro.

Een kleiner deel van de ondervraagden is wat losser als het op verzendkosten aankomt en vindt en bedrag tussen de 5 en 6 euro (9,2 procent) of tussen de 6 en 7,15 euro prima (6,4 procent). Overigens geeft een aanzienlijk deel, bijna één vijfde van de ondervraagden, aan meteen af te haken bij het zien van verzendkosten.

De meeste consumenten zijn wel bereid om extra producten te kopen om van de verzendkosten af te komen. Bij veel webshops is het zo dat consumenten vanaf een bepaald aankoopbedrag geen verzendkosten meer te hoeven betalen. Dat blijkt te werken, 74 procent van de consumenten wil extra artikelen bestellen om het benodigde aankoopbedrag te halen, en daarmee verlost te zijn van verzendkosten.