In het derde kwartaal werd online iets meer uitgegeven dan in hetzelfde kwartaal in 2021. De online consumentenbestedingen komen uit op 7,2 miljard euro, een groei van 4 procent.
Dat blijkt uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor. Een onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders, in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
De groei komt, evenals vorige edities, vooral van dienstenverkoop. Die groei is niet zo hoog als vorig jaar - zo namen in hetzelfde kwartaal in 2021 de verkopen van pakketreizen nog met 225 procent toe – maar zorgt er wel voor dat de consumentenuitgaven nog een stijgende lijn laten zien. In totaal groeide de online bestedingen aan diensten in de gemeten periode met 14 procent. Productenverkoop daalde met 5 procent.
De reden van de lichtere groei van online diensten komt omdat de extremen van de afgelopen jaren – vooral veroorzaakt door vrijheidsbeperkende maatregelen tijdens de coronacrisis – zijn verdwenen, legt algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org uit: ‘In 2021 ging de samenleving vanaf juni weer open en reisden consumenten weer massaal naar het buitenland. De online diensten hebben toen een flinke vlucht genomen en op dat niveau stabiliseert het nu.’ Daar tegenover staat dus een dip in online verkoop van producten. Die is ook al maanden terug te zien in cijfers van onder andere het CBS en financiële rapporteren van grote webspelers. Als deze cijfers worden vergeleken met 2019, de periode van voor corona, dan liggen het aantal aankopen en de online bestedingen van zowel producten als diensten alsnog gemiddeld hoger, stelt Ten Ham.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online verkoop groeit 4 procent in derde kwartaal, ondanks productendip
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.