Twinkle | Digital Commerce

ACM: ‘H&M en Decathlon informeren duidelijker over duurzaamheid’

2022-09-13
1000562
  • [nieuws]
  • 0:44

Retailers H&M en Decathlon gaan consumenten duidelijker informeren om misleiding over duurzaamheid te voorkomen. Ze passen daarvoor duurzaamheidsclaims op hun kleding danwel hun websites aan.

Dat hebben de bedrijven toegezegd na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die laatste legt de bedrijven geen sancties op, Decathlon en H&M doneren wel een bedrag aan verschillende duurzame doelen ter compensatie van hun ‘onduidelijke en onvoldoende onderbouwde duurzaamheidsclaims’.

De marktwaakhond onderzoekt al gelangere tijd mogelijke misleidende duurzaamheidsclaims in de kledingsector. In het geval van Decathlon en H&M bleek dat zij hun producten aanbieden met termen als ‘Ecodesign’ en ‘Conscious’ zonder dat hierbij duidelijk het duurzaamheidsvoordeel wordt vermeld. De bedrijven hebben volgens de ACM toegezegd hun werkwijze aan te passen. De komende paar jaar houdt de ACM dat in de gaten.