Twinkle | Digital Commerce

HelloFresh krijgt het wél voor elkaar om te groeien

2022-08-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:33

Maaltijdboxbezorger HelloFresh heeft nog niet te maken met de afvlakking van verkopen die momenteel speelt in de e-commerce sector. Ondanks een ‘uitdagend macro-economisch klimaat’ meldt het bedrijf ‘sterke groei- en winstcijfers.’ Al moet worden gezegd dat het bedrijf die groei vooral heeft te danken aan sterke prestaties in de Amerikaanse markt.

Door de economische onzekerheid en fysieke winkels die weer open zijn, kent de online retail momenteel een dip in de groei. In de markt voor maaltijdboxen blijft de vraag echter bestaan, HelloFresh zag zowel het klantenbestand als het aantal orders het afgelopen kwartaal toenemen. In totaal heeft het bedrijf nu 8 miljoen actieve klanten en werden er 32.26 miljoen orders bezorgd, beide een stijging van 4,1 procent. De groepsomzet komt zelfs 25,6 procent hoger uit op bijna 2 miljard euro.

Ondanks de ‘sterke winstcijfers’ zijn die wel lager dan in hetzelfde kwartaal in 2021. Het brutoresultaat bedraagt 145,9 miljoen euro, een daling van 7,5 procent. Het positieve geluid van HelloFresh wordt vooral veroorzaakt door de prestaties in de Amerikaanse markt. Daar nam het brutoresultaat met 22,9 procent toe naar 112,2 miljoen euro. In de overige markten daalde het resultaat juist met 24,5 procent naar 64,8 miljoen euro. Over het eerste halfjaar gezien is er zelfs sprake van een daling van 35,7 procent. Ook de omzet nam in de VS het hardste toe, daar is sprake van een groei van 37,7 procent.

‘HelloFresh kende een sterk eerste semester en gaat daarmee in tegen de heersende stroming binnen de e-commerce’, reageert ceo Dominik Richter. ‘Hoewel we werden geconfronteerd met een aantal macro-economische uitdagingen, konden onze teams op tal van vlakken wezenlijk vooruitgang boeken. Zo wordt er steeds meer geïnvesteerd in productielocaties en -automatisering en betere productiviteit in onze distributiecentra.’