Maaltijdbezorger Deliveroo heeft momenteel geen plannen om de Nederlandse tak van het platform aan een andere partij door te verkopen. Rond eind november wil het bedrijf de Nederlandse markt vaarwel zeggen. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet in de consolidatie van de Nederlandse markt van maaltijdbezorging.
Ook is het niet de bedoeling dat werkzaamheden geleidelijk worden afgeschaald, zoals wel vaker voorkomt als een bedrijf een markt verlaat. Een woordvoerder laat dat desgevraagd weten aan Twinkle. ‘In overleg werken we toe naar het staken van onze activiteiten rond eind november.’
Het beoogde vertrek van Deliveroo kent meerdere verhalen. Het platform begon in 2015 met bezorgen in Nederland, breidde sindsdien gestaag zijn bezorggebied hier uit en wilde opboksen tegen concurrenten als Thuisbezorgd.nl, Uber Eats en Foodora. Die laatste gooide eind 2018 de handdoek in de ring. Moederbedrijf Delivery Hero was naarstig op zoek naar een koper voor de Nederlandse telg, nadat hen al vrij snel duidelijk werd dat er teveel investeringen nodig waren om ‘een nummer 1 of 2 positie’ in de markt te veroveren. Dat lukte niet, met een vertrek van Foodora als gevolg.
Uiteindelijk heeft het dus vier jaar geduurd voordat een volgende maaltijdbezorger vertrekt. Door de coronacrisis zagen maaltijdbezorgers in 2020 en 2021 de vraag fors toenemen, maar net als webwinkels zien zij nu ook een dip in de groeicurve. Of dat het proces van een vertrek van Deliveroo heeft versneld is niet duidelijk. Volgens Deliveroo is de Nederlandse markt goed voor slechts 1 procent van het transactievolume van de groep in het eerste halfjaar van 2022. In die eerste zes maanden behaalde Deliveroo een transactievolume (GTV) van 3,558 miljard pond, omgerekend zo’n 4,21 miljard euro. Nederland zou dus goed moeten zijn voor zo’n 42 miljoen euro aan GTV. Niet genoeg om hier een nummer 1 of 2 positie te behalen, een doelstelling die Deliveroo in al zijn actieve markten voor ogen heeft.
Om wel zo’n positie te kunnen behalen in Nederland, moet meer worden geïnvesteerd. Veel meer dan nu het geval is. Deliveroo zelf spreekt over een ‘onevenredig investeringsniveau’. De onzekerheid met betrekking op rendement op de lange termijn is te groot. Met andere woorden: als Deliveroo meer investeert, wordt het wellicht nooit winstgevend in Nederland. En dus wordt een vertrek als enige optie gezien.
Toch is er ook scepsis over de timing van het vertrek. Deliveroo loopt namelijk al jaren tegen een kwestie aan over de zzp-contracten waarmee bezorgers werken. Dat begon al in 2017, toen Deliveroo aangaf toe te willen werken naar een volledig bestand van zzp’ers in de eigen bezorgdienst. In 2018 – toen Foodora hier nog actief was – spande vakbond FNV een rechtszaak aan tegen de bezorger, vanwege die zzp-constructie. ‘De rijders van Deliveroo hebben recht op een cao met een goed loon’, liet men toen weten. Die rechtszaken, daar heeft Deliveroo nog steeds mee te maken. Begin 2019 was er een uitspraak van de rechter, die besloot dat bezorgers van Deliveroo niet als zzp’ers mogen worden gezien en dat ze onder de cao voor beroepsgoederenvervoer vallen. Deliveroo ging in beroep en reageerde fel: ‘Als bezorger niet meer kunnen werken als zelfstandige, dan neemt dit de vrijheid weg om te werken waar en wanneer zij willen.’
Een uitspraak van de Hoge Raad stond naar verwachting net voor Kerstmis dit jaar op de agenda. De FNV vermoedt dat Deliveroo die uitspraak niet wil afwachten: ‘De FNV vindt het positief dat Deliveroo vertrekt uit Nederland. Het bedrijf heeft zelf zijn conclusies getrokken en zegt dat de omzet te gering is’, verklaart de vakbond. ‘De FNV denkt dat ook de rechtszaken die de vakbond tegen Deliveroo heeft aangespannen en gewonnen, een grote rol spelen in de beslissing te vertrekken. Deliveroo had ook voor goed werkgeverschap kunnen kiezen.’
Of dat daadwerkelijk de reden achter het beoogde vertrek is, blijft gissen. Wat wel duidelijk is, is dat de markt van maaltijdbezorging een winner takes all-markt is, waarbij slechts één of twee spelers overblijven. Het vertrek van Deliveroo is in dat opzicht geen verrassing. Thuisbezorgd.nl en Uber Eats blijven als losse platforms over. Voor wie het vertrek wel als verrassing komt, zijn Deliveroo’s partners Spar en Albert Heijn, beide supermarkten geven desgevraagd aan niet op de hoogte te zijn van het vertrek van de maaltijdbezorger.
Lees ook het interview dat Twinkle begin 2020 had met Stijn Verstijnen, destijds general manager Nederland bij de maaltijdbezorger. ‘Over de schaal van onze bezorging kan ik duidelijk zijn: per order kan dat gewoon uit, nu al.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Deliveroo: ‘Verkoop Nederlandse tak niet aan de orde’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.