Twinkle | Digital Commerce

‘TikTok breidt live shopping niet verder uit in Europa en de VS’

2022-07-07
1000562
  • 1:09

Social mediaplatform TikTok zou zijn plannen schrappen voor live shopping in de Verenigde Staten en in Europa. De live-shoppingvideo’s blijken toch niet zo goed aan te slaan dan vooraf werd gehoopt.

Sinds eind vorig jaar testte het social mediaplatform met live shopping in het Verenigd Koninkrijk, nadat het in Azië succesvol bleek te zijn. In Europa blijkt niets minder waar te zijn, de Financial Times meldt dat de shopping livestreams geen groot publiek hebben getrokken en niet tot veel verkopen hebben geleid. Sommige creators die betrokken waren bij eerdere TikTok shop-projecten zijn helemaal gestopt, zo meldden anonieme bronnen aan de krant.

Het plan was om live shopping, na het Verenigd Koninkrijk, uit te breiden naar Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en later dit jaar naar de Verenigde Staten. Die uitbreidingen zouden nu zijn geschrapt en TikTok wil zich voorlopig alleen richten op de Britse markt om het concept succesvol te maken. Ook in Azië blijft live shopping bestaan op het platform, gezien het daar wel zijn vruchten afwerpt.

TikTok zet zich steeds meer in op social commerce. Zo wil het bedrijf warehouses openen in het Verenigd Koninkrijk om producten sneller te kunnen leveren. Daarnaast test het al enige tijd met verschillende shopfuncties zoals in-app verkopen en is het een partnerschap aangegaan met Shopify.