Socialmedia platform TikTok wil zijn e-commerce activiteiten in het westen uitbreiden. Het bedrijf zou van plan zijn om in het Verenigd Koninkrijk warehouses te openen, om producten daar sneller te kunnen leveren.
In China beschikt het platform al over deze fulfilment centra voor externe verkopers. Een model vergelijkbaar met Amazon’s FBA (Fulfilment By Amazon). Het plaatsen van dc’s in het VK moet ervoor zorgen dat consumenten producten daar sneller ontvangen. Levering vanuit China kan zonder de verstoorde supply chain al zo’n twee weken duren. Door producten lokaal op te slaan, wordt dat verkort naar drie tot vijf dagen.
Wil TikTok daadwerkelijk groot worden in e-commerce in Europa, dan is er waarschijnlijk meer nodig dan alleen investeringen in fulfilment. Volgens LatePost verkocht het bedrijf in het VK vorige maand voor zo’n 9 miljoen dollar aan producten. In Zuidoost-Azië, waar het bedrijf zijn TikTok shop al in meerdere landen heeft uitgerold, is dat aanzienlijk meer. Alleen al in Indonesië verkocht het bedrijf in diezelfde maand voor 100 miljoen dollar.
Ook in het nieuws:
TikTok abandons ecommerce expansion in Europe and US https://www.ft.com/content/07b75caf-b2ab-4ace-9bb8-68d42f1da823
Ik betwijfel of ze *alle* e-com activiteiten stoppen, maar live commerce is zoals ik had verwacht geen succes.