Twinkle | Digital Commerce

Flink bleef als enige over en vindt zichzelf nu opnieuw uit

2025-04-17
1000562
  • [nieuws]
  • 3:04

Flitsbezorgers: nog maar een paar jaar geleden stonden de media er dagelijks vol mee. Inmiddels is dat beeld veranderd. Getir en Gorillas gingen samen verder en verlieten Nederland. Het Britse Zapp kwam hier niet van de grond. Flink is als enige overgebleven en probeert nu een vaste plek te veroveren in het concurrerende Nederlandse online supermarktlandschap.

Over het hoe en waarom sprak Robin Kiesler, managing director bij Flink Nederland, tijdens de Webwinkel Vakdagen. Niet in een ramvolle keynotezaal – waar het bedrijf een paar jaar geleden niet had misstaan – maar in een achterafzaaltje, rond borreltijd, voor een handvol aanwezigen.

'Money was cheap'

Wie er niet bij was, miste wél iets: een interessant inkijkje in waar Flink momenteel staat. De flitsbezorger betrad de Nederlandse markt op het moment dat er miljarden in quick commerce werden gepompt om zo snel mogelijk marktaandeel te winnen. Nu het stof is neergedaald, blikt Kiesler terug: ‘De opkomst van quick commerce in de coronatijd werd gekenmerkt door een explosieve groei. Geld was goedkoop en investeerders buitelden over elkaar heen om in de snel opkomende markt te investeren. Succes werd gemeten aan het aantal locaties waar je actief was en het aantal orders dat je verwerkte. Dat was de eerste fase: het veroveren van de markt.’

Tekst gaat verder onder beeld

Tegenwoordig ligt de focus anders. De afgelopen jaren zette Flink niet langer in op louter groei. Die was er nog steeds, maar lang niet meer zo explosief als in de beginjaren. De koers werd verlegd naar winstgevendheid. Kosten werden verlaagd en het bedrijf concentreerde zich op steden waar een rendabel model haalbaar was. Logisch, aldus Kiesler: ‘In de beginfase maakte Flink per bestelling een verlies van 8 tot 10 euro.’

Weinig 'flits'

Het geïnvesteerde geld stroomde er dus net zo hard uit als het binnenkwam. Een situatie die niet houdbaar bleek. Inmiddels heeft Flink een reeks efficiëntieslagen doorgevoerd. Uit onderzoek bleek dat de oorspronkelijke belofte van ‘binnen 10 minuten bezorgd’ voor klanten minder belangrijk was dan gedacht. Daarom worden bestellingen nu gegroepeerd bezorgd, in plaats van één voor één vanuit de hub.

Ook de doelgroep is veranderd. Waar Flink zich eerst richtte op consumenten met een late craving naar chips of frisdrank, mikt het bedrijf nu op jonge gezinnen met drukke levens. Zij willen hun boodschappen dezelfde dag in huis hebben – geen haast, maar wel gemak.

'Waarom wachten op boodschappen?'

Maar begeeft Flink zich daarmee niet op het terrein van online grootmachten als Albert Heijn, Picnic en Jumbo? Zeker niet, zegt Kiesler: ‘Wij zijn nog altijd sneller, en de enige partij in Nederland die boodschappen op dezelfde dag kan bezorgen. Fulfilment bij Albert Heijn en Picnic is geoptimaliseerd voor bezorging op de volgende dag. Zij hebben grote dc’s buiten de stad en hun routing is ingericht op bestellingen die binnen één dag binnenkomen, met als doel een optimale route de volgende dag. Wij doen dat anders. Je kunt in Nederland een bank bestellen voor 12:00 uur en die acht uur later in huis hebben. Waarom zou ik dan drie dagen willen wachten op mijn boodschappen? Daarnaast moet je dan ook nog eens twee of drie dagen vooruit plannen om thuis te zijn. Wij denken dat dat makkelijker kan.’

Het doel van Flink blijft dan ook hetzelfde: tijd teruggeven. ‘Het doen van boodschappen zit diep verweven in onze dagelijkse routine. Onze routine is: we gaan naar het werk, daarna ga ik nog sporten en op de terugweg doe ik een boodschap. Wanneer je een routine wilt aanpassen, dan kost dat tijd. Onze belangrijkste USP was – en is nog steeds – het teruggeven van tijd. Wij zijn de enige speler die dat kan, zodat je niet vooruit hoeft te plannen om boodschappen te doen, of dat nu offline is of online.’