Twinkle | Digital Commerce

Omzetdaling en verlies voor Zalando

2022-05-05
1000665
  • [nieuws]
  • 1:03

Zalando zag in het eerste kwartaal van 2022 zijn omzet met 1,5 procent dalen naar 2,2 miljard euro, daarnaast leed het bedrijf een verlies van ruim 61 miljoen euro.

Vorig jaar in dezelfde periode had Zalando een plus van 34,5 miljoen euro. Volgens Zalando hebben de tegenvallende cijfers onder meer te maken met de stijgende inflatie en het dalen van het consumentenvertrouwen. Daarnaast profiteerde Zalando de afgelopen twee jaar van de toegenomen interesse in online winkelen door de pandemie. Die ontwikkeling lijkt zich nu te stabiliseren.

Wel zag de online moderetailer het aantal klanten toenemen met vijf procent tot 48,8 miljoen. Het loyaliteitsprogramma Zalando Plus zag het aantal leden daarnaast toenemen met 150 procent. Exacte aantallen van leden worden niet genoemd. Ook de omzet van verkooppartners nam toe en maakt nu 32 procent uit van het brutohandelsvolume (GMV) van 3,2 miljard euro. Zalando heeft de ambitie om dat percentage in 2025 te verhogen tot 50 procent.

Om de levertijden te verkorten, bouwt het modebedrijf meer fulfilmencentra. Zalando is al begonnen met centra in Frankfurt (Duitsland), Bydgoszcz (Polen) en Parijs (Frankrijk). Daarnaast kondigt het bedrijf ook aan dat het in mei lanceert in twee nieuwe markten: Hongarije en Roemenië.